Ibland
tar även biltillverkare ett jättekliv. Chrysler gjorde ett kliv i rätt riktning
i början av nittiotalet då de designade om sina bilar och gjorde entré i
framtiden. Intrepid var en av tre modeller som lanserades först. Det nya vågade
greppet var att hjulen förskjuts något mer mot hörnen av
karossen och att karossen nu utgjorde en hel designenhet, till skillnad från
det mer klassiska tre box konceptet; distinkta motorutrymme, förar- och
passagerarutrymme och bagageutrymme. Det resulterade i att kupén blev större på bekostnad av
motorutrymmet. Det löstes genom att tvärställa motorn och då kunden fronten bli
ännu mer slankare och lutande. Chrysler kom att kalla, denna för den tiden nya
design, cab-forward. De marknadsförde
hårt på den nya designen och resultatet uteblev inte Den nya slanka designen gjorde succé. Jämför Intrepid med företrädaren Dynasty på bilden längst ned. Skillnaden är stor.
Chrysler
Intrepid [årsmodell 1993 – 1997, första generationen], full-size.
|
Själv
är jag lite förtjust i första generationens cab-forward
modeller. Karosserna har vackra och välavvägda linjer i designen. Det ger som helhet ett
slankt och nätt intryck. Designen har faktiskt något tidlöst över sig och den ger
fortfarande ett modernt intryck. Dessa bilar måste ha varit verkligen nyskapande för
cirka tjugo år sedan. I alla fall så chockades konkurrenterna som stod där med sina fyrkantiga kloss modeller. Intrepid hette
Dodge i förnamn i USA och förutom Intrepid lanserades samtidigt systermodellerna
Chrysler Concorde som blev toppmodellen och exportversionen Eagle Vision som
såldes som Chrysler Vision i Europa och i Sverige. Ett år senare kom Chrysler
LHS och blev väl inte lika lyckad deisgnmässigt. Chrysler fortsatte med cab-forward
designen för nästa generation, fast då tycker jag att de svullnade upp lite väl
mycket, titta på denna andra generationens Intrepid. betydligt fläskigare, eller hur?
Bilen
på bilderna är en tidig årsmodell, 1993 eller 1994, eftersom den fortfarande
har Chryslers vackra klassiska logotyp, pentagrammet, på huven. 1995 byttes dessvärre denna
stilrena logotyp ut mot den retroinspirerade nuvarande loggan. Den nya är
mycket mer rörig och bara för att den är äldre behöver den inte vara bättre.
Chrysler skulle ha fortsatt med pentagram-temat. Nåja.
Intrepid
kom i två utrustningsnivåer, en basvariant och en lite mer välutrustade och finare variant döpt till ES. Bilen på bilderna är
basvarianten och har därför trumbromsar bak och standard motorn är en
stötstångs V6:a på 3,3
liter . Den presterar cirka 160 hk under gynnsamma
omständigheter. Designen må vara ny och vågad, men tekniken där under milt sagt
väl beprövad. Man kan inte få allt. Bilen är i lite slitet skick så här efter
nästan tjugo år i trafik. Förståeligt. Vänstra hörnet fram är intryckt och för
övriga hörn har inte heller tiden gått spårlöst förbi. Där finns repor och
avskrap här och där. Vänster framskärm ser ut att vara utbytt. Vi får glädjas
åt att original fälgarna sitter på, om än smutsiga. Hyfsat bruksskick får bli
slutomdömet.
Föregångaren:
Före, efter - så här såg föregångaren till Intrepid ut. . . . man kan ju tro att det är en Volvo "sjufyrtio". (Upphovsrätten tillhör Chrysler.) |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar