tisdag 5 juni 2012

Chrysler Intrepid med pentagram



Ibland tar även biltillverkare ett jättekliv. Chrysler gjorde ett kliv i rätt riktning i början av nittiotalet då de designade om sina bilar och gjorde entré i framtiden. Intrepid var en av tre modeller som lanserades först. Det nya vågade greppet var att hjulen förskjuts något mer mot hörnen av karossen och att karossen nu utgjorde en hel designenhet, till skillnad från det mer klassiska tre box konceptet; distinkta motorutrymme, förar- och passagerarutrymme och bagageutrymme. Det resulterade i att kupén blev större på bekostnad av motorutrymmet. Det löstes genom att tvärställa motorn och då kunden fronten bli ännu mer slankare och lutande. Chrysler kom att kalla, denna för den tiden nya design, cab-forward. De marknadsförde hårt på den nya designen och resultatet uteblev inte  Den nya slanka designen gjorde succé. Jämför Intrepid med företrädaren Dynasty på bilden längst ned. Skillnaden är stor.

Chrysler Intrepid [årsmodell 1993 – 1997, första generationen], full-size. 
Själv är jag lite förtjust i första generationens cab-forward modeller. Karosserna har vackra och välavvägda linjer i designen. Det ger som helhet ett slankt och nätt intryck. Designen har faktiskt något tidlöst över sig och den ger fortfarande ett modernt intryck. Dessa bilar måste ha varit verkligen nyskapande för cirka tjugo år sedan. I alla fall så chockades konkurrenterna som stod där med sina fyrkantiga kloss modeller. Intrepid hette Dodge i förnamn i USA och förutom Intrepid lanserades samtidigt systermodellerna Chrysler Concorde som blev toppmodellen och exportversionen Eagle Vision som såldes som Chrysler Vision i Europa och i Sverige. Ett år senare kom Chrysler LHS och blev väl inte lika lyckad deisgnmässigt. Chrysler fortsatte med cab-forward designen för nästa generation, fast då tycker jag att de svullnade upp lite väl mycket, titta på denna andra generationens Intrepid. betydligt fläskigare, eller hur?


Bilen på bilderna är en tidig årsmodell, 1993 eller 1994, eftersom den fortfarande har Chryslers vackra klassiska logotyp, pentagrammet, på huven. 1995 byttes dessvärre denna stilrena logotyp ut mot den retroinspirerade nuvarande loggan. Den nya är mycket mer rörig och bara för att den är äldre behöver den inte vara bättre. Chrysler skulle ha fortsatt med pentagram-temat. Nåja.


Intrepid kom i två utrustningsnivåer, en basvariant och en lite mer välutrustade och finare variant döpt till ES. Bilen på bilderna är basvarianten och har därför trumbromsar bak och standard motorn är en stötstångs V6:a på 3,3 liter. Den presterar cirka 160 hk under gynnsamma omständigheter. Designen må vara ny och vågad, men tekniken där under milt sagt väl beprövad. Man kan inte få allt. Bilen är i lite slitet skick så här efter nästan tjugo år i trafik. Förståeligt. Vänstra hörnet fram är intryckt och för övriga hörn har inte heller tiden gått spårlöst förbi. Där finns repor och avskrap här och där. Vänster framskärm ser ut att vara utbytt. Vi får glädjas åt att original fälgarna sitter på, om än smutsiga. Hyfsat bruksskick får bli slutomdömet.

Föregångaren:
Före, efter - så här såg föregångaren till Intrepid ut.  . . . man kan ju tro att det är en Volvo "sjufyrtio".
(Upphovsrätten tillhör Chrysler.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar