En
del bilmodeller har det motigare än andra. Aurora började säljas i februari
2000 som 2001 års modell, i december 2000 så annonserade GM:s ledning att
Oldsmobile skulle avvecklas. Snacka om uppförsbacke. Men det började bra och
den sålde över 53,000 bilar första försäljningsåret, innan december 2000 vill
säga, och överträffade därmed det satta målet på 45,000 bilar. Nästa år såldes 8 576
bilar och sista årsmodellen kom upp i 7 217
försålda bilar. Fast det är ju inte att undra på.
Hur
säljer man bilar fast bilmärket ska läggas ned, det låter svårt. Det behöver
det inte vara, enklast är att låtsas som ingenting och så gjorde Oldsmobile.
Det gick att göra så eftersom Oldsmobile var en del av stora GM och resten av
GM kunde fånga upp kunderna och garantera service och reservdelar. Trots det så
föll andrahandsvärdet direkt med motsvarande två år. Det vill säga en tre år
gammal Oldsmobile blev raskt lika lite värd som en fem år gammal begagnad bil.
Hur mycket Saab kommer att tappa i värde törs man ju inte ens tänka på. Där
finns ju bara ett konkursbo.
Oldsmobile
Aurora 4.0 [årsmodeller: 2001 – 2003, andra och sista generationen], full-size.
4.0 är toppversionen av
Aurora. |
Aurora
var Oldsmobiles toppmodell och var spjutspetsen i den omdaning och nysatsning
som Oldsmobile gjorde för att överleva. Modellen inriktades mot de så kallade
importbilarna till den nordamerikanska marknaden. Med andra ord främst japanska
och koreanska bilar. Aurora fick goda och välvilliga recensioner. Välbyggd,
snabb, välutrustad och bra på alla sätt, förutom att den var lite svår att
förstå. Karaktären var nämnligen svårfångad. Den var i sin själ varken amerikansk eller
importbil. Den gamla och förvisso krympande kundskaran fattade ingenting och
tilltänkta kunder som körde importbilar kände inte heller igen sig. Aurora lyckades inte rädda Oldsmobile och när denna andra generation kom var det redan för sent.
Dessutom
var Auroras design och utseende också lite annorlunda än samtida andra
bilmodeller. Den kom med två motoralternativ en V8:a eller en V6:a och de satte
också beteckningarna på utrustningsnivåerna. Den skinande bilen på bilderna är 4.0 och är den mer
välutrustad versionen. V8:an är precis som du gissat på 4,0 liter och den avgav
250 hk. Sannolikheten är stor att årsmodellen är 2001 . . . Om det fortfarande är förste ägaren som äger bilen är svårt att säga, men bilen är i absolut oklanderligt skick. Den är dessutom extrautrustad med förgyllda emblem och fälgarna är fullständigt spegelblanka. Bilen är helt enkelt ett praktexemplar!
Även
om Oldsmobile försökte låtsas som om allt var som vanligt så var det förstås
inte det. De flesta hade tankarna på annat håll alla Oldsmobiles anställda,
återförsäljarna och inte minst kunderna. Luften gick nog ur det mesta och
resurserna ströps. För att krama ut det sista kom de femhundra sist producerade
bilarna att göras i en speciell farväl-serie, de sista femhundra, alla lackade i
mörk körsbärsröd metalliclack. Längre ned så visas den enkla broschyren för
dessa sista bilar, även marknadsföringsbudgeten började sina.
Föraren ser lite sammanbiten ut, tro jag det, Oldsmobile skulle ju läggas ned (Foto: GM). |
I
historiens ljus kan väl konstateras att Aurora blev en intressant bil.
Välutrustad och lyxbetonad, lagom med prestanda och allt till ett lågt begagnat-pris.
Mycket bil för pengarna.
I
ett tidigare inlägg har första generationens Aurora, som är ännu mer intressant
egentligen, presenteras utförligt och långrandigt. En Aurora 3.5 har också
förekommit på bloggen.
Hur
säljer man bäst en bilmodell vars märke ska läggas ned – man låtsar som om det
regnar:
(upphovsrätten tillhör GM)
Annonsen är från före nedläggningsbeskedet. |
Sista bilbroschyren. |
Undrar just vad andrahandsvärde månne bli? |
Den särskilda loggan blev också inbroderad i ryggstödet. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar