måndag 4 juni 2012

Buick Park Avenue Ultra

 Klassiska amerikansk full-size sedaner är en ikon i bilmodellsvärlden, och var stadiga volymsäljare i decennier på den nordamerikanska hemma marknaden. En bilmodell att eftersträva under livsvandringen här på jorden. Dessutom var det så praktiskt inrättat att GM hade en bilmodell för varje livsskede. Det fanns en skönjbar livsutvecklingsväg med insteg i budgetmärket Chevrolet eller lite mer prestanda orienterade Pontiac, och efterhand som man etablerade sig i samhället med arbete och bättre betalt, familj med små barn och senare större barn, villa och hund, togs klivet över till Buick eller Oldsmobile, för att kanske toppa med Cadillac om man blev synnerligen framgångsrik i livet. På samma sätt stöttade Ford, insteg i Ford-modellerna, ta klivet upp till Mercury för att som burgen medborgare till sist köra omkring i en Lincoln, eller om man la sina pengar hos Chrysler-koncernen, börja med Plymouth, kanske en sportig modell, därefter fortsätta med Dogde, eller DeSoto, ta klivet upp till Chrysler, och om lyckan stod en bi, till slut få köpa en Imperial. Allt detta inbjöd till att tävla mot grannarna och byta bil var och vartannat år, byta upp sig och vinna mer prestige. Där hade de stora sedaner en roll att spela.

Buick Park Avenue Ultra [årsmodell: 1996 – 2006, andra och sista generationen], full-size.

Bilden på bilderna är frukten av decenniers utveckling av den amerikanska stora sedanen. En Buick Park Avenue i Ultra-utförande. Slutfrukten skulle man kunna säga, för detta var den sista lyxiga stora amerikanska fyradörrars sedanen som Buick producerade. Den har den amerikanska sedanens alla formgivningsattribut. Stor baklucka, rymlig kupé och stor motorhuv med maffig kylare längst fram. Gott om kromlister runt om. Tydlig tre box formgivning, med karossen separerad i bagage-, kupé- och motordel. Inte uppbullad, ej heller några helsvepande kupélinjer eller annat som stör. Inget trams. 

Under skalet är den mer modern än den ser ut att vara, för att vara en amerikansk stor sedan vill säga, individuell fjädring runt om och hyfsat uppstyvad, framhjulsdriven och en modern turboladdad V6:a. Arvet från tidigare Buick modeller vilar tungt över designen, den ovala vattenfallsgrillen tycks vara inspirerad av tidigare Roadmaster och Park Avenue, och i aktern kan man ana designelement från modellen Riviera i form av heltäckande bakljus och den mjuka avrundning. Den sista generationen Buick Park Avenue är en storartad final på denna trogna modelltyp. Mycket väl värd att bevara för framtiden.

Inte blir det sämre av att bilen på bilderna är prestandavarianten Ultra. Ultra hade delvis egen utsmyckning och ingenstans är den uppmärkt med Park Avenue, enbart Ultra. Den saknar också Buicks klassiska motorhuvsprydnad utan den är integrerad i form av ett emblem längst fram. Ultra hade en turboladdad V6:a under huven på generösa 240 hk, det är ju godkänt. Med den motorn avverkades 0 till 100 km/h på cirka 8,5 sekunder. Det är en tung bil.


Bilen på bilderna är en tidigare årsmodell, innan 2003. Nu är bilen en sisådär femton år gammal och tidens tand har inte obemärkt gått förbi. Det finns lite skråmor i hörnen och någon repa att haka upp sig på. Rosten kommer smygande längs efter dörrkanterna, trist. Å andra sidan är lacken fortfarande blank och fin och kromet glänser.  . . . det är väl ungefär vad man kan förvänta sig.  Bra brukskick med andra ord.


The Buick Park Avenue Ultra combines the traditional virtues of an American luxury
car with contemporary design and engineering
.
” 

– en hälsning från Buicks marknadsavdelning         

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar