Chrysler
LHS var en mer lyxigare variant av Chrysler Concorde och på så sätt knep LHS
översta pinnhålet i modellprogrammet. Den för svensk publik mer kända Chrysler
300M var vid den tiden en sportvariant av Concorde. Alla modellerna är
förvillande lika. Efterhand blev det utrensning i toppen och det var LHS som
drog kortaste strået. Blott tre årsmodeller blev det och modellen gick upp i
Concorde som då fick LHS front. Concorde fick inte heller någon fortsättning efter
2004 utan Chrysler 300 kom att ersätta både 300M och Concorde. Andra
generationens LHS var precis som Concorde och 300M designade enligt Chrysler lyckade
cab-forward koncept. Vilket i korthet
gick ut på kupén blev större på bekostnad av motorrummet och hjulen tycktes
uttryckta i hörnen, samt en lågt svepande framruta. Andra generationen cab-forward blev dock lite uppsvullen
jämfört med den första.
Hur
yttrade sig nu lyxen? Egendomligt nog var LHS kortare än Concorde. Dessutom kom
300M att kosta mer än toppmodellen LHS. Lustigt. LHS var dock från början
laddad med mer utrustning och pynt som till exempel valnötspaneler, el-säten
klädda med läder och inte minst the HomeLink
Universal Transceiver som kunde programmeras så att egna och andras fjärrstyrda
garageportar eller grindar kunde öppnas enkelt med en knapptryckning. Fiffigt.
Bilen
på bilderna är kanske inte det mest välvårdade exemplaret. Den är lackad i
färgen med det långa namnet Deep
Cranberry Pearl Coat, med andra ord tranbärsfärgad. Bilen har både skador,
skråmor repor. Intrycket lättas ju inte heller upp av de trista plåtfälgarna. Under
huven finns dock en gedigen V6:a på 3,5 liter med 24 vippande ventiler och som i
LHS-utförande kunde prestera dryga 250 hk. Inte så tokigt alls. Concorde var
mer prisvärd, 300M sportigare och spänstligare, LHS blev bara anonym och glömdes snabbt bort.
Utdrag ur bilbroschyren från 1999:
(Upphovsrätten tillhör Chrysler)
Dämpad färgsättning var högsta mode strax innan sekelskiftet. |
Cab-forward interiör med ysläder och generöst med trälister. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar