fredag 6 juli 2012

Mercury Grand Marquis som arvegods?

 
 Här står en riktig äkta amerikansk full-size sedan och jäser i den varma solen. Rättare bestämt en Mercury Grand Marquis. Mercurys toppmodell. Äkta i den meningen att bilen har en V8:a fram, drivning bak, rymlig plats för sex passagerare och separat ram. Ett tekniskt välbeprövat koncept. Plattformen och tekniken i Grand Marquis må vara från slutet av sjuttiotalet men bilen på bilderna är nyare än så. Den är från 1995 eller senare eftersom den har fått sig en ansiktslyftning. Ungefär vid den tiden så beslöt konkurrenterna GM och Chrysler att bygga modernare full-size sedaner på nya framhjulsdrivna plattformar, men Ford koncernen höll ut ända till 2011.


Bilen på bilderna ser ut att kunna vara i hyfsat skick. I alla fall på avstånd ser det ut så. Helt repfri är den inte, speciellt inte i fronten. Det ser ut som om ägaren parkerar väldigt nära husväggen där hemma. Det är förståeligt för Grand Marquis är ju stora och långa bilar. Motorvärmarkabeln hänger och slänger och bidrar också till att slita på lacken. Även registreringsskylten fram är redigt avskrapad efter närkontakt med husväggen. Registreringsnumret får man gissa. Lacken är dessutom tillråga på allt något befläckad av fågelbajs. Hmmm . . . Bilen ser dock betydligt bättre bakifrån. Där ser den riktigt fin ut. Titta på bilden.

Mercury Grand Marquis LS [årsmodell: 1992 – 1997, andra generationen], full-size.
LS var den vanligtvis den högsta utrustningsnivån, och ibland den enda.

Jag trodde att bilen ägdes av en äldre herre som för länge sedan passerat ålderssträcket för folkpension. Men där tog jag fel, för precis då jag var klar med fotograferingen kom där en ung man med tillhörande flickvän, lika ung även hon. Det lyckliga paret var ju bara i koltåldern då denna bil rullade av bandet från S:t Thomasfabriken i Talbotville, Ontario, Kanada. Unga män i gamla sedaner är en relativt ovanlig syn. Kanske är bilen ett arv från far- eller morföräldrarna, sämre arvslott än det kan man nog få.

För att förhöja försäljningsvolymerna så gavs det då och då ut specialversioner, ett par av dem visas här:
(upphovsrätten tillhör Ford)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar