onsdag 25 juli 2012

Gnistrande vit Pontiac Firebird



En tidig åttiotalare i fint skick. Vit lack kan ju vara lite besvärligt då rosten kommer smygande, rost och roststrimmor syns direkt, men inte här. Rostfri och fläckfri. Det ser ut som om det är basmodellen och att årsmodellen är i intervallet 1982 - 1984, innan 1985 års ansiktslyftning. Där bak en tilltalande vinge i mattsvart färg, snyggt. Vingen pekar på att bilen är av 1984 års modell eftersom även basmodellen kunde utrustas med bakvinge just detta år. Vi säger 1984. Radioantennen sitter stadigt förankrad på högra framskärmen, sparar ju antennkabel till radioapparaten med kassettspelare, kanske där också finnes en booster i kupén? Överhuvudtaget ett fint och välbevarat exemplar. Men det finns en sak som kraftigt bryter av. Hjulen! Hjulsidorna ser ju att komma från Biltema. Har den verkligen stålfälgar? Kan knappt tro mina ögon. Byte till original aluminiumfälgar anbefalles så snart omständigheterna tillåter.
Pontiac Firebird [årsmodeller: 1982 – 1992, tredje generationen], muscle car.
Basutrustad snikvariant.
Tredje generationens Firebird konstruerades efter två förödande oljekriser och de federala myndigheternas nya trafiksäkerhetsbestämmelser. Bränsleekonomi och lågt luftmotstånd blev nyckelfaktorer i konstruktionen. Det resulterade i en uppsättning motorer som kanske inte kännetecknas av prestanda direkt. Motortekniken var inte tillräckligt utvecklad och bränslepriset var högt. Det fanns inget annat att göra än att erbjuda mindre och kraftlösare motorer. Längst ned i botten hittar vi en fyracylindrig motor på 2,5 liter och som gav ifrån sig 90 hk. Därefter en V6:a på 2,8 liter med förgasare som presterade 120 hk. Till sist två V8:or på generösa 5,0 liter, men förgasarförsedd gav den 145 hk och med bränsleinsprutning lite bättre, 165 hk. Det tog sig under de senare åren efterhand som motortekniken anpassade sig till nya krav.



Urval ur 1984 års broschyr:
(upphovsrätten tillhör GM)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar