Det här var bilar som sålde i respektingivande volymer och som kom i
många olika karossformer och med flera motoralternativ. Från
muskelbilsprestanda till tantvänlig och småsnåla motorer. Den tredje
generationens Chevelle ändrade utseende varje år och då kan vi med en gång slå
fast att bilen på bilderna är av årsmodell 1975 och är en Malibu. Utrustningsnivån
Malibu hade genom åren halkat nedåt och i mitten av sjuttiotalet var det
snikversionen. Fast bättre tider skulle komma för Malibu-namnet för från 1978 blev
det en egen modell för några år. Det är alltid intressant att se hur namnen
vandrar liksom upp och ned i prestige.1997 så återupplivade Chevrolet modellen
igen och Malibu är fortfarande i produktion.
Bilen på bilden är en alldaglig fyradörrars sedan och var den absolut
billigaste Chevelle Malibu som kunde hittas vid den tiden. Faktiskt den
billigaste Chevan på marknaden. En mycket billig bil. Billiga bilar har ju
förstås en tendens att skrotas ut och försvinna ganska fort. De tycks inte vara
värda att bevaras. Desto trevligare att den här bilen har överlevt hittills.
Chevrolet Chevelle
Malibu [årsmodell: 1973 - 1977, tredje generationen] mid-size.
Malibu var basnivån. |
Bilen är i ett härligt slitet bruksskick. Den här bilen visar ingen falsk
inställsamhet. Kärv, solblekt, fläckig och rostig till sitt yttre, förslitet
inre, men kromet är gnistrande fläckfritt. Otroligt. Original hjulsidor sitter
på bakhjulen, på framhjulen sitter något annat. Vad som finns under huven är
svårtippat. Standard motorn var en rak sexa på generösa 4,1 liter.
Effektuttaget var dock blygsamt: 110 hk. Rosten härjar längs bakrutans fästen
så pass mycket att snart kommer det att regna in under den. Ägaren måste dit
och täta innan höstregnen kommer.
Chevelle Malibu Sedan var ju lågbudgetmodellen och precis som med alla
lågbudgetmodeller så syns de knappt i bilbroschyrerna. Men den förekommer på
ett uppslag där det nogsamt poängteras hur prisvärd den är och det var den
säkert också.
Ur 1975 års försäljningsbroschyr hittas:
(upphovsrätten
tillhör GM)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar