måndag 9 juli 2012

Chevrolet Camaro Z28 kramar vägen

 
Den här bilen syntes på långt håll där den stod lite lagom nonchalant parkerad längs trottoarkanten. Gul och fin. Det är inte heller vilken Camaro som helst, det är nämligen en Z28. Rökarmodellen med andra ord. Under huven ruvar en fet, mäktig och mullrande V8:a på 5,7 liter. Ursprungligen, före oljekriserna och strängare avgasregler, levererade den 360 hk och hade ett ruggigt vrid på 520 Nm. Så många hästar finns det inte i den här bilen. Av de färgglada dekalerna på sidorna att döma så är det mest troligt att bilen är av 1979 årsmodell. Då fanns det bara 185 hk kvar i V8:an, men fortfarande krävdes det fyra förgasare.


Chevrolet Camaro Z28 [årsmodell: 1970 – 1981, andra generationen], sports car.
Z28 var prestanda versionen av Camaro.
En Z28 kräver också en del specialutrustning för att just bli en Z28:a. Förutom V8:an, uppstyvad fjädring och extra stag för bättre väghållning, rivigare bakaxelutväxling, dubbla utblås och möjlighet att utrusta den med en tätstegad fyrväxlad manuell växellåda. Än mer kraft lades ned på utsmyckningen. Det skall ju också synas att det är värstingversionen. På motorhuven väl synligt en så kallas air scoop, extra luftintag, och också extra ventilation på skärmsidorna. Både scoop och skärmventilationen var dock enbart prydnader och hade ingen funktion. Däcken sitter fastgjorda på special fälgar lackade i bilens färg. Det ser snyggt ut. Andra Z28-attribut är svart grill, sportbackspeglar och naturligtvis rikligt med dekaler så att ingen, inte ens starkt närsynta personer, ska missa att det är en Z28:a.

Registreringskylten blev högerjusterad på fronten.
Bilen på bilderna är i mycket gott skick. De flesta Camaro av andra generation som har överlevt alla gasglada ägare är ju för det mesta i gott skick och väl omhuldade. Det är inget ovanligt. Det som är extra roligt med den här bilen är att det ser ut som om den är bevarad i ett rent original skick. Speciellt trevligt är att originalfälgarna sitter på. Det enda som måste till nu är att fylla i texterna på däcken med vit färg, sedan är den komplett. Själv tycker jag gul är en svår bilfärg. Det är lätt att det ser ut som svenska posten är ute och kör. Det är en färg som onekligen sticker ut. Fast ska en bil vara gul så är det väl på en Camaro Z28?

1979 var ett bra år för Camaro, faktiskt det bästa modellåret hittills. Hela 282 571 bilar sålda. Många var Z28 och den modellen var nog det närmaste man kunde komma de gamla muskelbilarna som regerade så där en tio år tidigare. Muskelbilar var ju ett segment som gick i ide 1973. Naturligtvis fanns det mycket eftermarknadsprodukter för att fortsätta att bygga prestanda och körglädje. Z28 blev en version igen 1977 och har sedan kvarstått som prestanda versionen av Camaro. Modellen finns fortfarande i produktion och är nu inne på sin femte generation. Nu i en läcker retrofuture design.


Naturligtvis måste vi bara ta en titt i 1979 års försäljningsbroschyr för Camaro. Broschyrens design är betydligt tråkigare än bilen måste jag säga. Chevrolet kanske inte behövde lägga ner så mycket på det papperbaserade marknadsföringsmaterialet. Mest troligt sålde den sig själv till sin hängivna kundgrupp. Allra sist i inlägget en tidningsannons med en bil i samma färg som på bilderna ovan.

Utdrag ur bilbroschyr ochsamtida tidningsannons:
(upphovsrätten tillhör GM)
Året var 1979 och det var Camaro som gällde . . .

Camaro kramvänlig? icke, det är vägen den kramar.

Z28 i all sin prakt. Observera: den  kommer med bromsskivor fram.

"Yellow Bright" heter färgen.

Vinylinrednining ska det vara i en bil med muskebils ambitioner. 

Tillvalet defrosterfunktion för bakrutan var en nyhet för årsmodellen.

Jaha, efter att grundligt genomläst broschyren återstod nu bara  att fylla i byggformuläret. Kryssvänliga alternativ.


Samma bil, samma färg som på bilderna ovan. Bilen som kramar vägen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar