Många svenskar som är intresserade
av amerikanare vill gärna ha en Bonneville, dock oftast inte den här. Bilen på
bild är en GM-produkt från andra hälften av sjuttiotalet. Lätt nedkrympta och
med betydligt mindre motorstyrka än föregångarna från det glada sextiotalet.
Det förekom hela nio stycken motorvarianter för den sjätte generationens
Bonneville. Ovanligt många, ett skäl till det var nya federala bestämmelser och
inte minst den andra oljekrisen 1979 som tvingande till byte till mindre
motorer. I början av produktionscykeln var standardmotorn en V8:a på 4,9 liter
som presterade 135 hk - på slutet en V6:a på 3,8 liter som presterade sorgliga
110 hk. Då fick man inte ha bråttom.
Oljekrisen 1979 fick kunderna att
klokt nog föredra mindre bilar. Det blev förödande för försäljningen av
full-size sedaner som Bonneville. Iskalla bilar. Sista årsmodellen blev 1981. Bonneville
fick förnyat förtroende som modellnamn och dök upp i en helt ny och betydligt
mindre mid-size skepnad till 1982 års modell. Bonneville kom sedan att
produceras oavbrutet ända till 2005.
Pontiac Bonneville Sedan [årsmodeller: 1977 -
1981, sjätte generationen], full-size.
Bonneville Sedan var den basutrustad
instegsnivå. |
Bonneville är ju som de flesta vet top-of-the-line modellen, högts upp på
prestigestegen, och var så under alla år i produktion. Här finns det allra
bästa som Pontiac kunde bjuda på. Högst upp på pallen stod Bonneville Brougham.
Vad fanns där att tillgå i slutet av sjuttiotalet för Bonneville Sedan? Tja,
man kunde välja på helvinylklädsel eller velour, fick med snygga hjulsidor, och
för övrigt så fick man en stor bil. Men listan på extrautrustning var digert
lång. Bilen på bild är av årsmodell 1979. Standardmotorn är den ovan nämnda
V8:a på 4,9 liter, som option kunde man detta ödesdigra år även beställa en V8:a
på 5,7 liter som avgav 180 hk, men var ack så törstig.
Bilen är i förhållandevis bra
skick, kanske lite matt i lacken och det finns lite ytrost här och där, men det är inte så
mycket att gnälla över. Mest intressant är motorhuven. Där sitter ju sådana där
sprintar som man hittar på bilar med en mer sportigattityd. Sprintar som gör
att motorhuven sitter på plats då det går undan. Men kan det ha gått undan med
denna bil? Är det en slumrande dragracer vi betraktar? Frågorna förblir
obesvarade. Notera också de tre borrhålen på motorhuvens vänstra framkant. Vad
gör de där? Där ska ett Pontiac-emblem sitta. Trist nog har en av de fina
original hjulsidorna trillat bort . . .
Passa på att ta en titt på flera Bonneville generationer - här.
Titta i bilbroschyren för Pontiac från 1979:
I slutet av sjuttiotalet så var
Pontiacs bilbroschyrupplägg att dela ut en broschyr som täckte hela Pontiacs
line-up kompletterat med en fladdrig broschyr för alla detaljer, tillval och
annan text i liten stil. Möjligen att de satsade pengar på en egen broschyr ör
Firebird. Lite tunt.
(upphovsrätten tillhör GM)
Bonneville ligger tvåa i kön på broschyrens omslag, första platsen intas av en Grand Prix. |
Pontiacs hela läckra utbud inför oljekrisens år 1979. Oljekrisen kom att gallra skoningslöst i modellbeståndet och bland motorerna. Hugaligen. |
Brougham-versionen. |
För att förstå vad man får eller inte får med så krävdes det nog ett eget analysarbete med penna och rutat papper. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar