Säga vad man vill om hädangångna Pontiac, men deras bilar såg alltid lite
sportiga ut. Dock var det inte alltid som löftet om sportigheten uppfylldes,
speciellt inte så där för en tjugo år sedan. Då kunde det vara lite klent med
prestandan ibland. Bilen på bilderna ser i alla fall snabb ut. Vackert röd.
Sportfälgar i samma färg och en sportig längsgående stripe längs med sidorna, samt
dubbla lätt rektangulära avgasutblås bak. All bådar gott. Bilen är av årsmodell
1988 – 1990 och då hade SE-versionen som standard en sprittande V6:a på 2,8
liter med ett effektuttag på 130 hk, som senare kom att ersättas av en V6:a på
3,1 liter och då med en liten effektökning till 140 hk. Vilken av de två
motorerna som gömmer sig under huven på den här bilen är lite svårt att säga.
Bilen är i fint skick och intrycket blir bara bättre av att det just har
regnat. Lacken ser riktigt snygg ut. En mycket fin och välbevarad sport kupé. Fläckfri.
Jag har sett andra Grand Prix i betydligt sämre skick, här är en som håller på
att rosta borta framför kameran. Trevligt att se en så pass välbehållen Grand
Prix.
Till sist några annonser och ett omslag från Car & Driver från 1987
som presenterar nya Pontiac Grand Prix. Som en liten extra bonus en bild på
Revells platsbyggsats av denna bil, röd och allt. Det är inte varje dag det finns
en plastbyggsats på de bilar som jag hittar. Kul!
Samtida tidningsannonser:
(upphovsrätten tillhör GM)
Car and Driver, oktober numret 1987:
Till sist, den utlovade extra insatta bonusbilden på plastbyggsatsen.
(Upphovsrätten tillhör Revell) |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar