Kombinationen Chevrolet och Bel Air hade mist sin glans under sjuttiotalet.
Femtiotalets toppmodell var nu gemenligen devalverad till snikversionen. Caprice
Classic, Impala och Bel Air var samma bilar men i olika utförande. Caprice Classic
var finast, Impala var standard modellen och Bel Air var den enkla och billiga budgetalternativet.
Medan Classic Caprice och Impala kom i en rad olika utförande så kom Bel Air i en
version – 4-door Sedan. Enkelt och simpelt. Dessa Chevrolet-bilar såldes i
enorma volymer och måste ha varit en vanlig syn i omgivningen. Nu ser man dem
knappast alls, möjligen undanställda längst bak på någon stökig bakgård.
Bilen på bilderna ser ut som om den också snart kommer att bli
undanställd på en bakgård. Den ser sorgsen och hängig ut. Skicket är inte det
bästa och omvårdnaden verkar det vara lite si och så med. Inuti i kupén ser det
ut som en soptipp, föraren får knappt plats. Höger sidoruta bak har ersatts med
plast fastsatt med silvertejp. Stötfångarna hänger lite på sned och den ljusblå
lacken är bra matt. Modellemblemet har för länge sedan ramlat bort. Bakluckans
lås är försvunnet. Ja, listan på nedslag kan göras hur lång som helst . . . Men
original navkapslar sitter fortfarande på. Fast egentligen är det något av ett
under att bilen fortfarande rullar och är i trafik. Detta var billiga bilar som
var avsedda att slitas ned under några år och sedan ersättas med ny bil igen.
Slit-och-släng. En Chevrolet Bel Air från sjuttiotalet står dessutom oftast
inte högst upp på bilentusiastens önskelista. Tyvärr tror jag inte att detta
numera unika exemplar av Chevrolet Bel Air kommer att bevaras till
eftervärlden. Det är en förlust.
Chevrolet Bel Air [årsmodell: 1971 – 1976, sjunde generationen],
full-size.
Bel
Air stod längst ned på modellstegen och var en lågbudgetversion av Impala. |
Bilen är av 1974 årsmodell. På sjuttiotalet så ändrades i princip
utseende för varje årsmodell där Caprice Classic fick nytt utseende och förra
årets utseende ärvdes vanligtvis av Impala, Bel Air hakade på. Att det är just
en 74:a kan man bland annat se på att de gula sidoljusen är placerade på
sidorna bakom strålkastarna. Där bak fick Bel Air nöja sig med enbart två
baklyktor per sida. Impala fick tre. Under huven V8:a förstås och standard
motorn var på 5,7 liter. I Kanada fortsatte Chevrolet att sälja och
marknadsföra bilar med modellnamnet Bel Air till 1981. I USA var sjunde
generationen den sista.
Bel Air får inte mycket utrymme i bilbroschyrerna. Först i ena hörnet på
sidan 15 så omnämns Bel Air men ingen illustration. Synnerligen
styvmoderligt behandlad. Fast i ärlighetens namn var bilmodellen Bel Air främst
inriktad mot företagsförsäljning som till exempel polis-, taxi och hyrbilar.
Därför tyckte nog Chevrolet att det inte behövde skriva så mycket om den och
kanske det inte fanns så mycket att skriva om heller.
Utdrag ur 1974
års bilbroschyr:
(upphovsrätten tillhör GM)Uppe i högra hörnet står det lite om Bel Air också, men bilderna visar Impala. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar