Den till en början löftesrika
Intrigue-modellen intog en position som import
fighter i GM:s utbud, sida vid sida med Saturn. Vad hände? Tja, inte
tillräckligt, för ingen av bilmärkena överlevde. Intrigue var en
mellanklassmodell med Europeiskt stuk, i alla fall enligt GM själva. Den var en
vital del i att ladda om varumärket Oldsmobile i mitten av nittiotalet.
Modellen ersatte den hopplöst föråldrade Cutlass Supreme som överlevt sig
själv. Tanken var att profilera Oldsmobile mot de förkättrade importbilarna
till den nordamerikanska marknaden, främst de som kom från Asien.
Satsningen gick fel, försäljningen togs sig inte tillräckligt så GM valde att lägga
ned både Intrigue och Oldsmobile.
Oldsmobile Intrigue [årsmodeller: 1998 – 2002, enda
generationen], mid-size.
Basutrustad instegsnivå.
|
Intrigue lämnade egentligen inte
något större avtryck i bilhistorien, möjligtvis då att modellen blev den första
som lades ned i samband med avvecklingen av bilmärket Oldsmobile. Sista bilen
rullade av bandet 14 juni 2002. De allra sista 500 bilarna kom i en speciell
farväl-version. Det blev många farväl för Oldsmobile under de kommande åren. Bilen på bilden är i normalt bruksskick. Den har lite rost på
gång i vänster hjulhus bak. Den är lite repig här och där och olyckligtvis har
den en lång tvärgående repa över hela motorhuven. Nåja, vad gör väl det. Bilen är mest troligt av
årsmodell 1999. Första årsmodellen hade inget Oldsmobile-emblem alls. Det berodde
på en medveten strategi från marknadsavdelningen att omdana varumärket. De
ville framhålla de nya modellerna Intrigue och Aurora separat och inte bli så kopplade
med den gamla tidens Oldsmobile. Klokt eller inte? Troligen inte. Till 1999 års modell kom ett litet diskret emblem på bakluckan så att folk skulle förstå vad de såg.
Senare årsmodeller fick ett betydligt större Oldsmobile-emblem.
Under produktionen av årsmodell
1999 kom en ny V6:a på 3,5 liter som presterade 215 hk. Inte så illa. För att
understryka det europeiska så fick hastighetsmätaren en skala som passade
Autobahn, hela 220 km/h. Enligt fabriksuppgifter kunde Intrigue om det ville
sig väl komma upp i 203 km/h. Det kanske inte räcker till riktigt på Autobahn, men
mitt tips är att väldigt få Intrigue har kört omkring där. Oldsmobile var för
GM till största delen ett inhemskt varumärke för den nordamerikanska marknaden.
Lite marknadsföringsmaterial har
jag också fått ihop, låt oss avsluta med det:
(upphovsrätten
tillhör GM)
Bild av webbsidan för Intrigue, just innan Oldsmobile skulle läggas ned. |
Websiddan för Intrigue för sista årsmodellen 2002. Farväl du arme olyckliga bilmodell . . . |
Samtida tidningsannons |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar