torsdag 19 juli 2012

Oldsmobile Aurora i nedläggningsfärg



 De 500 sista bilarna av varje Oldsmobilemodell lackades alla i samma färg, Dark Cherry Metallic, nedläggningens och dödens färg för Oldsmobile. Bilmärket lades ned 2004, men redan i december 2000 meddelade GM att anrika Oldsmobiles saga var all. Visserligen hade GM tidigare rensat och lagt ned en del bilmodeller för perifera och lokala marknader, fram för allt här i Kanada, och också nedläggningen av den misslyckande småbilen Geo. Nedlägg-ningen av Oldsmobile var nog hittills den största varumärkesförändringen sedan La Salle lades ned på fyrtiotalet. GM hade ingen erfarenhet av att lägga ned ett stort bilmärke. Det tog lång tid. Besvärligast och dyrast var att hantera det stora återförsäljarnätet av Oldsmobile. Än idag pågår tydligen rättsfall i domstolar i ersättningsfrågor. Visserligen såldes de alldeles för få bilar i slutet av nittiotalet, men återförsäljarnätet var byggt för forna tiders försäljningsframgångar och många var förhållandevis återförsäljare av enbart Oldsmobile. Nog om detta.
Oldsmobile Aurora 4.0 [årsmodeller: 2001 – 2003, andra och sista generationen], full-size.
4.0 var toppversionen av Aurora.
 GM och Oldsmobile ville ju förstås krama ut så mycket som det gick även ur de sista modellerna, först ut att läggas ned blev Intrigue, följd av Aurora, Bravada, Silhouette (där Oldsmobile faktiskt bara fick ihop 360 bilar på grund av att delarna tog slut), och till sist Alero, där sista bilen rullade av bandet 29 april 2004. Med de sista Aurora exemplaren medföljde ett speciellt schatull som innehöll en liten tavla av bilen med dess tillverksningsnummer, intyg från Oldsmobile, kopia på original window sticker, ett särskilt emblem som kunde fastsättas inne i kupén och till sist förstås en nyckelring(!). Förutom det så utrustades bilen med alumniumfälgar vars centrumlock var specialdesignat, läderklädsel med 500-emblemet inbroderat, special 500-emblem på sidorna, 500-dekal på motorblocket och förstås lackad i den mörka körsbärsfärgen. Ett vackert och sobet ekipage.


Bilen på bilderna är lackade i dödensfärg, men är inte en av de sista 500, även om den är rikt utsmyckad med dekaler, må jag säga. Den är i mycket gott skick. Det är klart att den blir lite randig och stripig av att stå ute, en tvätt skulle inte skada. Den har också tillbehöret guldfärgade emblem. Det ser extra snyggt mot körsbärslacken. Aurora var Oldsmobiles sista toppmodell och dess föregångare på tronen var den långlivade klassikern Ninty Eight även om den enklare Eighty Eight fick vara på toppen de sista åren innan den också lades ned. Bilen har den större motorn, en V8:a på 4,0 liter som presterade 250 hk och 353 Nm i vridmoment. Den har också antisladdsystem och 16” fälgar som standard. Valnöt och läder dominerade inne i den ombonade kupén. Detta blev till sist synnerligen prisvärda bilar, men först efter det GM förklarade att Oldsmobile skulle läggas ned. Andrahandsvärdet föll som en sten till begköparnas glädje.

500-emblemet, dödmärket:
(upphovsrätten tillhör GM)




Vi tittar igen i den sista broschyren för Oldsmobile Aurora:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar