tisdag 17 juli 2012

Guldkantad Chrysler Intrepid

Den stora majoriteten av bilägare pyntar ju inte sina bilar så mycket, kanske en liten ljusförsedd plastgran till jul, om ens det. Några få hängivna ägare tar i mycket mer. ”Go for gold” verkar vara mottot för ägaren till den här bilen. Det kanske inte är så tokigt tänkt så här inför kommande olympiska tider . . .

Men ibland blir det ju bara för mycket, bortom all måttlighet och god smak. Titta på bilderna. Framifrån ser det ganska måttligt ut bara två guldstripes på frontskyddet av plast, vackert matchande det pråliga Chrysler emblemet och man kan också se de guldfärgade lättmetallsfälgarna. Precis så att ögat fastnar och man börjar ana att detta är något extra.
Chrysler Intrepid SE [årsmodell: 1998 – 2004, andra och sista generationen] full-size.
SE var basnivån.
Bakifrån glimmar det mer. Original guldfärgade emblem och ett extra par guldaktiga Chrysler emblem på bakljusen. Även låset för bakluckan är vacketr guldglimmande och runt låset finns en prydlig liten lagerkrans, även den i guld förstås. Registreringsskyltens skruvar täcks i sin tur av små guldfärgade pluppar. En vacker helgående röd ljusramp pryder akterkastellet och intrycket förstärks också med ett antal matchande röda reflexmärken runt om registreringsskylten.

 









Tar man ett par steg närmare så ser man att på sidorna finns det original guldfärgade Chrysler emblem. Fint. Ägarens initialer D J D i guld är fastklistrade precis ovan för handtaget. Ingen kan undgå den tvålinjiga guldstripen som går längs efter sidorna och den riktigt uppmärksamme ser att även backspeglarna är inramade med guld stripe. Genom främre vindrutorna kan man skönja ett hemmagjort tillbehör i form av tyginklädda hyllor som hänger på inre dörrkanten. Lite förbryllande, de måste ju sticka ut och skava mot axlarna, och vad ska man ha dem till?

Sammantaget: utstrålar inte denna bil sann ägarstolthet?


Sista generationens Intrepid var släkt med Chrysler Concorde och 300M, men var en mer plånboksvänlig modell. Basmodellen SE hade en V6:a på 2,7 liter som presterade 200 hk. Det räckte nog en stund. Chrysler Intrepid var en Dodge i USA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar