En
sådär tjugo år gammal Chevrolet Caprice är väl inget att intressera sig för,
kanske många tänker. I de flesta fall är det nog så, men inte i detta fall. Bilen
på bilderna har en guld stripe längs sidorna och den mäktiga kylargrillen har
ett förgyllt utförande. Men det som verkligen slår allt är att plåttaket är
klätt i svart cabriolettyg. Denna förskönade extrautrustning får mig alltid att
häpna och ibland kan man se det på bilar som är cirka tjugo år eller äldre. Måste
ha varit moderiktigt vid den tiden. Det ska ju förstås likna en sufflett precis
som hard top gör och på så sätt förfina bilen. Oftast är taket klätt till en
fjärdedel eller halva taket, men i detta fall är hela taket inklätt och
dessutom i svart tyg så det kontrasterar dåligt mot den svarta lacken. Det ser ju bara konstigt ut. Vitsen är att taket ska synas trodde jag. Eller har den ägs av en begravningsfirma? Dessutom är det tyg och
det far illa med tiden, ofta missfärgas tyget och algerna växer frodigt om man
inte vårdar det. Det är en Caprice i vad man skulle kunna kalla Gould Coast
utförande. I alla fall är det texten som står på c-stolpen. Vad Gold Coast
innebar är för mig höljt i dunkel, men förgylld grill och guld stripes ger väl
en vägledning.
Chevrolet Caprice Gold Coast
Edition [årsmodell: 1991 – 1996, fjärde generationen sedan 1965], full-size.
|
Sista
generationen Chevrolet Caprice är intressant ur en annan aspekt också. Det var
volymtillverkaren Chevrolet sista klassiska amerikanska full-size sedan byggd
efter det väl beprövade konceptet: stor V8:a fram, bakhjulsdriven och med
separat ram. Efter det Caprice las ned 1996 var det bara Fordkoncernen som med
sina Crown Victoria, Grand Marquis och Town Car modeller fortsatte att
producera dessa typer av sedaner och det gjorde de ända till år 2011. Denna
generations Caprice fick ett något svalare mottagande än föregående generation,
den senare var en riktigt långkörare och producerades i hela 15 år. Marknaden för
denna typ av bil hade vid den här tiden krympt betydligt, de goda åren var förbi och den hade även utseende emot sig. Designen fick
faktiskt en hel del kritik.
Bilen
på bilden är av en tidigare modell. Den här gången så är det inte grillen som
skvallrar om det utan bakskärmarna. Från 1993 års modell blev även de runda.
Sålunda är årsmodellen 1991 eller mer troligt från 1992. Bilen är i ett något lätt slitet men
prydligt bruksskick. Vänstra hörnet fram har fått sig en kyss och reparerats lite
nödtorftigt. Originalfälgarna sitter intakta på plats och ser fina ut. Eftersom
det är en tidig årsmodell så finns en V8:a på generösa 5,0 liter mellan
framhjulen och den presterade 170 hk som mest. Det kanske inte gick i raketfart,
men det mullrade mysigt ur avgaspiporna.
Till sist så måste vi bara kolla upp en gammal bilbroschyr också . . .
(upphovsrätten tillhör GM)
Caprice Classic var den högre utrustningsnivån. |
Mysig och mjuk inredning, norsk text till höger. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar