I
slutet av åttiotalet kom Chryslers top-of-the-line fortfarande i pråligt och
synbart lyxigt utförande, extra allt liksom. Det skulle snart nog komma att
ändras, men låt oss ta tillfället i akt och njuta en stund av hur en amerikansk
lyxbil tog sig uttryck från den tiden. Bilen har genomgående breda och fina
kromlister, och framför allt många kromlister. Bakre delen av taket har ett flärdfullt
kvarts vinyltak som avgränsas med en extra bred targaliknande krombåge. Förgyllda
emblem skvallrar inte bara om modellnamnet New Yorker utan också om
utrustningsnivån som är Landau. Landau var mellannivån och kännetecknades bland
annat av just detta kvarts vinyltak. I fronten finns luckor för strålkastarna
och pricken över i:et är den vackra motorhuvsprydnaden som utgörs av en genomskinlig
glasbit utformad efter Chryslers pentagram. Bilen ser ut som en gräddbakelse de
luxe.
Chrysler
New Yorker Landau [årsmodell: 1988 – 1993, tolfte generationen], full-size.
|
Jämfört
med dagens bilar så ser bilen liten ut. Den är formgiven som om den vore större
än den är (den är bara 4,9
meter lång). Ett resultat efter decennier av down-sizing. Dessutom är designen på åttiotalsvis lite
fyrkantig och framför allt följer den det klassiska trebox konceptet (motorbox,
passagerarbox, bagagebox). Allt detta gör att den ser lite nedkrympt ut jämfört
med moderna bilar. Dagens bilar har en mer ihopflytande
design vilket gör att de verkar större och mulligare. Allt går in i varandra så
att säga, motor-, passagerar- och bagageutrymme. New Yorker kom i en sista och
trettonde generation men då var designen inspirerad av Chryslers cab forward design. Några exempel på klassisk cab-forward-design är Chrysler koncernens modeller Vision och Concorde.
Bilen på bilderna står lite
inparkerad mot väggen så det var svårt att få en bra heltäckande bild
framifrån, men det gör inget. Det fick bli fler bilder bakifrån istället. Bilen
ser ut att vara i bra bruksskick. Visst, rosten har börjat komma och olyckligtvis syns den extra väl mot den vita lacken.
Originalhjulsidorna är hela och fina, och alla sitter på sina platser, snyggt! De
fina vita däcksidorna förhöjer ytterligare det påkostade intrycket. Notera också
de små nätta stänkskydden bak. Näpet. Framifrån ger bilen ett sömnigt intryck. De där
strålkastarluckorna tycks alltid ge senare ägare bekymmer. På något sätt lyckas
luckorna alltid fastna eller dråsa ned i nedstängt läge. Nåja, med lite tejp
eller ståltråd kan man åter igen köra omkring i mörkret i ljuset från
strålkastarna.
Beundra motorhuvsprydnande, ett metallinfattat gnistrande Chrysler pentagram. |
Utrustningsversionen Landau
fanns bara mellan 1988 och 1990 så bilens årsmodell kan bestämmas till det
intervallet. Om motorhuven öppnas så kan man skönja en V6:a; för första
årsmodellerna var den på 3,0
liter
(blygsamma 141 hk), 1990 kom en ny V6:a på 3,3 liter (låga 147 hk) och från 1991 en större motor på 3,8 liters som gav tre hk till: 150 hk, men med
bättre vridmoment. Ingen rasande utveckling av motorprestanda precis. Inte fanns det några V8:or heller . . . Lyxen hittades inte i motorutrymmet utan på utsidan.
Japp, det är Landau-versionen av New Yorker. |
Har du läst så här långt så måste du bara jämföra detta inläggs New Yorker Landau med toppversionen av New Yorker kallad Fifth Avenue som tidigare publicerats på bloggen. Den bilen är ännu läckrare och har också ett kvartsvinyltak men med
ännu mer prål på. Kolla upp den också.
Ännu mer om Chrysler? På den här bloggen finns det mycket om Chrysler och om olika modeller. Allt detta hittar du här!
Ännu mer om Chrysler? På den här bloggen finns det mycket om Chrysler och om olika modeller. Allt detta hittar du här!
(Upphovsrätten tillhör Chrysler)
Med nedfällda stårlkastarluckor står den där i mörkret och lurar med glimmande positionsljus. |
"Lyxig, prestigeladda, bekväm och komfortabel, och smidig . . . " det är ingen hejd på superlativen. |
Överst en bild på Fifth Avenue, inte Landau, undre bilden visar basmodellen. |
De här 80-talarna med sin kantiga formgivning är ganska läckra och utstrålar fortfarande "Här är en bil från ett stolt USA". När 90-talet kom blev bilarna bara sååå tråkiga med sin tvålkoppsdesign och utslätade former. Nästan alla USA-bilar liknade ju varandra. Trevligt att följa din blogg med amerikanska vardagsbilar man sällan ser i Sverige!
SvaraRaderaJa, visst är de läckra och de hade en egen amerikansk design. Fullt med detaljer som man inte hittade på Saab eller Volvo, eller för delen Mercedes eller Opel. En sak som hände var ju också att GM ville strömlinjeforma bilarna som GM-produkter, inte ta vara på det som var unikt för Buick, Oldsmobile eller Chevrolet. Amerikanarna kanske inte var bättre förr men definitivt roligare . . .
SvaraRadera