Vit
lack på bilar blir aldrig bra i längden. En gammal bil med vit lack gör att
rosten framträder med full skärpa och det blir gärna lätt så att roststrimmorna
syns extra tydligt mot den vita bakgrunden. Det är något som nybilsköpare borde
tänka på! Fast så fungerar det ju förstås inte. Första köparen köper bilen i nuläget
och inte med tankar på hur den kommer att se ut 15 år från nu. Nåväl. Den vita Buicken
på bilden har rost i full blom längs efter kanter och skärmar. De kraftiga roststrimmorna
understryker ytterligare det lätt eftersatta skicket på bilen. Kromet behöver komma i närkontakt med innehållet i en tub Autosol. Vidare så hänger
registreringsskylten fram på sniskan och en motorvärmarkabel hänger och slänger
i ena framhörnet på bilen. Nåja, på plussidan noteras istället ett felfritt
svart vinyltak och bilen har dessutom inga större bucklor eller skråmor. Vill man vara riktigt positiv kan man säga att den vita lacken är ganska blank där det inte finns rost.
Buick LeSabre Limited [årsmodell: 1986 – 1991, sjätte generationen], klass: full-size. |
Fast
det som riktigt muntrar upp är det till synes opraktiska bagageräcket på
bakluckan. Detta måste en gång i tiden ha varit ett attraktivt bilmodetillbehör.
Jag tycker det ser ut som en rest från forna tiders taxibilar eller något
liknande. Vem surrar fast sina väskor på bageluckan? Möjligen i Indien eller
Latin Amerika där de brukar överlasta sin stackars fordon. Det verkar som detta
var ett populärt extra tillbehör för en så där tjugo år sedan och inte bara på
Buick, även andra bilmärke erbjöd kromräcken. Hmm, ja, kanske, det ser ju ganska
fint ut med blänkande krom även på bagageluckan.
Räcke på luckan utökar lastkapaciteten. |
LeSabre
var en pålitlig volymsäljare för Buick och var instegsmodellen till deras full-size segment. Ärlig bil som det
brukar heta, man visste vad man fick för pengarna. LeSabre fick förnyat förtroende
även efter 1991 och kom i ytterligare två generationer. Bilen på bilderna är av
en senare årsmodell i produktionen av den sjätte generationen, antingen från 1990
eller 1991. Det är främst de heltäckande bakljusen och, förstås som vanligt,
kylargrillens utformning som avslöjar det. Limited var en högre utrustningsnivå
än Custom och gav lite mer komfort och aluminiumfälgar (men nu sitter tydligen vinterhjulen på). Standardmotorn oavsett utrustningsnivå var en slitstark V6:a på 3,8 liter som kunde prestera
165 hk.
Det
lilla nätta motorhuvsprydnanden med Buicks tre sköldar sitter fortfarande
stadigt fast och blickar framåt i bilens färdriktning. Det är härligt att bilen fortfarande brukas. Bra så.
Några vackra bilder från flydda dagar:
Några vackra bilder från flydda dagar:
Foton: GM. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar