Alla bilar ser bättre ut i regn,
det gäller även för denna Chrysler Intrepid, eller Dodge Intrepid som de hette
söder om gränsen, i USA. Syskonmodellen Vision hittade till Sverige och såldes
under bilmärket Chrysler, på den nordamerikanska kontinenten hette bilmärket Eagle. Intrepid hittade aldrig utanför nordamerika och den var den mer billiga varianten av de två. För ursprunglingen är den ju bara en simpel Dodge. Bilen
på bild är en tidig Intrepid eftersom den har de äldre Chrysler loggan på emblemet,
den vackra och nätta Chrysler Pentagrammet. (Den nya loggan klistrades på från
1994 årsmodell och framåt.) Dessutom är det den mer välutrustade ES-varianten,
med den för den tiden nya 3,5 liters V6:an med totalt 24 ventiler - det gav
föraren 214 sprakande hästar att gas med. En sann Intrepid-fantast torde bli
upphetsad för mindre, om det nu finns sådan entuisaster . . .
Chrysler Intrepid [årsmodell 1993 – 1997,
första generationen], full-size.
Detta är den mer välutrustade ES-versionen.
|
Nu är det ju svårt att se det
vackra Pentagrammet i fören eftersom ägare har satt fast en smutsavvisande plastvinge
på fronten. Ett inte alltför ovanligt tillbehör i Kanada. Vingen skyddar inte bara mot smuts
och flygfän utan också mot stenskott och vägsalt. Ser sportigt ut. Problemet är bara att det
efter en tid, så där 15 - 20 år, börjar rosta ganska rikligt runt fästpunkterna. I längden blir det inte alls bra. Det finns också små blanka pentagram emblem på sidorna, precis framför främre bildörrarnas nedre högra hörn. Prydligt. Original fälgarna på hela 16” sitter på och kanske inte ser
ut att vara i toppskick, men är kompletta, alla små centrumlock är på plats.
Bilen ser ju riktigt fin ut där i
regnet, men jag har sett den i torrt tillstånd också och då är det inte lika
muntert. Rosten är fortfarande under kontroll och inte allt för skrämmande. Men fram
för allt är det taket som har stora fläckar av för stark sol och är mycket matt. Taket drar ned intrycket betydligt. Inte snyggt alls.
Interpid och dess två
syskonmodeller Vision och Concorde i Chrysler-koncernen var designade i ett
nytt format kallat cab-forward, ett
broschyruppslag från modell året 1997 får förklara vad det är:
Upphovsrätten tillhör Chrysler. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar