När man tänker på Chevrolet Nova så tänker man på en liten bil och tänker man på en Mercedes-Benz 300SEL så tänker man på en stor bil. Det gör nog de flesta. Påpassligt nog så stod det två sådan bilar tätt parkerade intill varandra intill en verkstad. Det ser inte ut att vara så stor skillnad, inte ens på längden. Mercedesen verkar inte mycket större än Chevan. Kan det vara riktigt? Ögonmåttet säger ett par decimeter. Internet säger något annat; Mercedesen är 352 mm längre . . . hmmm. Bredden skiljer på 120 mm till Mercedes favör, och höjden är nästan densamma, enbart 3 mm skillnad. Nåja. Chevrolet har lägre kylare och rakare linjer vilket gör att den ser bredare ut än den är. Mercedes med sin kylare i upprätt hållning gör att den å andra sidan verkar vara högre. Bilarna är nästan samtida och även om Chevy II kom ut tidigare så påbörjades nog designarbetet ungefär samtidigt. Tyskarna tar tid på sig och grundliga är de dessutom.
Till vänster: Chevrolet Chevy II Nova 400 [årsmodell 1962 -
1965, första generationen], compact.
Nova 400 var toppversionen.
|
Chevy II var ett direkt svar på
Fords framgångsrika compact-modellserie Falcon, Plymouth Valiant var en annan
konkurrent och den togs fram i rekord fart. Endast 18 månader. Det var en enkel
och konventionell samt praktisk compact, en småbil med den tidens mått mätt. De
första åren sålde modellen hyfsat, men blev sedan kannibaliserade av den något
större och elegantare systermodellen Chevelle och försäljningssiffrorna planade
ut. Tydligen var modellen stadigt lönsam och hittade till sin kundkrets för den
hängde med ända till 1979 och uppnådde fem generationer.
Chevan på bild är av årsmodell
1963. Det är grillen och fram för allt emblemens placering som fastställer det.
Bilen är vackert lackad i en glänsande turkos kulör. Det är toppversionen Nova
400 vi betraktar och den har en rak 6:a med överliggande kamaxel under huven på
rykande 120 hk. Muskelbilsrallyt hade inte börjat riktigt, men så småningom
hittade även V8:a aggregat in under huven och Nova deltog framgångsrikt vid rivstarter
vid trafikljusen i slutet av decenniet.
Mercedesen intill är en 300SEL 3,5
- årsmodell 1969 till 1972. Internt kallad W109. Mercedes hade lite oordning i modellbeteckningarna
vid den tiden då dessa inte längre följde motorvolymen, förut betydde 220 - 2,2
liter och 300 - 3,0 liter, men nu fick modellen tillnamnet 3,5 eftersom den har
en 3,5 liters V8:a. ur dessa ynka 3,5 liter fick den tyska ingenjörsvetenskapen
ut upp till 200 hk, inte illa för den tiden. En amerikansk biltillverkare fick
inte alls ut så mycket ur motsvarande 213 kubik tum. Det är alltid lite
trassligt med olika måttsystem, liter och kubik tum. Än värre är att en
amerikansk hästkraft (hk) vid den tiden inte var riktigt samma sak som en tysk
hästkraft. SAE och DIN, de två standardiseringsorganen hade två olika definitioner,
så 200 Mercedes hk är egentligen 230 amerikanska hk. Idag har världen enats om
DIN hk så en hk är en hk över allt.
Själv tycker jag att denne Mercedes
karossform är en av de vackraste och mest lyckade bildesignen någonsin. Klassisk
och tidlös, evigt linjeskön. Det är den vackraste Mercedesen alla kategorier. Ursprunget
kan härledas till den tidigare generationens designmässigt ifrågasatta fen-Mercedes
(W111 m fl), men denna kaross fick en mycket mer lugnare och harmonisk
linjeföring. Bilen på bild är utrustad med amerikanska framljus och sidoljus
vilket stör intrycket något. Den ser mycket bättre ut med de tyska
enhetsframljusen.
Mercedesen har en bra matt lack.
Den ser rak ut i plåten, men tyvärr har rosten börjat fräta på motorhuven. Skärmkanter
och trösklarna kanske också borde få lite uppmärksamhet avseende rostbekämpning,
dock inget allvarligt. Sedvanlig missfärgning av kromet över avgasröret får vi
bortse ifrån. Alla stjärnförsedda navkapslar sitter på plats, bra. Chevan ser
ut att vara i bättre skick. Observera de klädsamma tunna röda cirklarna på Chevans
däck. Framtiden ser ljus ut för båda bilarna, de ska ju snart in på verkstaden
för att pysslas om och renoveras. Toppen.
Det finns ju onekligen ett drag av
kulturskillnad mellan Chevrolet och Mercedes från sextiotalet och det avspeglar
sig inte minst i bilbroschyrmaterialet, låt oss avsluta med att bläddra lite .
. .
På omslaget en Nova på blomsterängen. Ny bil och glad flickvän, livet kan inte bli muntrare. |
En dvärgliknande dam håller på att embarkera bilen. Tecknade människor i forna tiders bilannonser och broschyrer är aldrig över 150 cm, snarare 140 cm. |
- Sven, varför är leran rosa?
- Lugn älskling, det beror på att vi är med i en bilbroschyr.
|
(Upphovsrätten till broschyrmaterialet tillhör GM.)
Strikt, enkelt, tydligt och tyskt. Bilden är dessutom konstnärligt aningens suddig. En bil för höga anspråk, tro jag det. |
(Upphovsrätten
till broschyrmaterialet tillhör Mercedes-Benz.)
Kul fynd! En hk är en hk är en hk... förutom i Storbritannien (och eventuellt även i USA), där 1 BHP = 1,014 HK (DIN). Hörde jag något om brittiska måttenheter?
SvaraRadera. . . och jag som i min enfald trodde att världsutveckling nått så långt att vi hade enats om vad en hk var. Så är det tydligen inte, inte ännu.
SvaraRadera