lördag 20 oktober 2012

Långa Cadillac Fleetwood


Det kan ta lång tid för ett namn att bli en alldeles egen bilmodell. Fleetwood är ett sådant namn. Namnet Fleetwood har funnits i Cadillacs modell- och karossbeteckningar sedan begynnelsen och blev exklusivt för Cadillac 1925. Fleetwood var ursprungligen en karosstillverkare, en anrik sådan, och de tillverkade lyxbilskarosser. Firman köptes upp av Fisher Body Corporation och de i sin tur fusionerades slutligen in i GM 1929. Fleetwood förekom som ett exklusiv utrustningsvariant under femtio- och sextiotalet och blev då mer allmänt känt och förknippat med lyx och prestige. Ofta en utrustningsvariant kopplat till top-of-the-line sedaner eller limosiner. Överdåd och mycket blank krom. Men det blev först inför modellåret 1985 som Fleetwood som namn helt fristående fick bli en egen modell.  
Cadillac Fleetwood Brougham [årsmodell 1993- 1996, andra generationen], full-size.
Brougham var en särskild utrustningsvariant.
Bilen på bild är en Fleetwood med Broughamutrustning och är därför försedd med vadderat vinyltak och extra mycket skinande plåt längs sidorna. Den har också de speciella Brougham aluminiumfälgarna. Snyggt. Det här är en lång bil, drygt 5,7 meter att rangera in och ut på parkeringsplatser. Kan ju bli svettigt i trängda lägen. De skinande vackra sidorna gör att den ser ännu längre ut. Inuti betydde Brougham att där fanns elsäten, nackstöd, uppvärmda framsäten och inte minst viktigt för amerikanska förhållanden - mugghållare. Föregående generation av Fleetwood hade varit framhjulsdriven, modernt kan väl tyckas, men för denna generation återgick Cadillac tillfälligt till bakhjulsdrivet igen. Det är ju i och för sig en trend som kommit allt starkare på senare år.  Förändringen går dock spårlöst förbi i broschyrerna och i rutan för specifikationer syns bara lakoniskt: rear wheel drive, inget mer. Skälet var dock enkelt, man bytte teknisk grundplattform och den var bakhjulsdriven. Bakhjulen försågs med kraft via kardanaxeln från en V8:a där fram. Mest troligt på 5.7 liter och med möjlighet att kraftsamla 260 hk. Sammantaget en bil i välvårdat gott bruksskick och härligt amerikansk i sin karaktär. Ingen falsk blygsamhet här inte!

Alla exteriöra Brougham-attribut fångade på en bild:
Skinande plåtsidor, vadderat vinyltak, special fälgar, . . .
och inte minst texten Brougham intill Cadillac-loggan.

Tydligen så var Fleetwod vid den här tiden i dalande och lätt förbrukat för det blev ingen fortsättning på bilmodellen och Fleetwood som beteckning fick träda in i skuggan.

En Cadillacspecialist kan ju hävda att det fanns en Fleetwood modell innan, från modellåret 1977. Javisst, fanns det en Fleetwood, men hela modellnamnet var Fleetwood Brougham. Den döptes sedan om till Cadillac Brougham, och fanns parallellt med första generationens Cadillac Fleetwood. Därefter så kom Brougham åter igen till heders men som ett utrustningspaket (-version) till Fleetwood. Förvirrat, jajamensan . . .  


Utdrag ur bilbroschyren för 1995 års modell:
(upphovsrätt tillhör GM)
Fleetwood har en lagerkrans runt Cadillac-loggan för att markera top-of-the-line.

Fleetwood i Brougham-version. Dessutom med kromade fälgar, extra utrustning.

Mysigt med läder, men då fick man öppna sitt eget läder eftersom det var tillval.

Bas-Fleetwood.  . . .  och då fick du allt sitta på tyg.

2 kommentarer:

  1. En vagn som jag gott kunde tänka mig som sommarbil. Fast inte så kul när elektroniken börjar fallera...

    SvaraRadera
  2. Då skiner solen varje sommardag om man har en sådan fin sommarbil, eller?
    (På vintern får man ta sparken istället.)

    SvaraRadera