I början av nittiotalet var
Chryslers design hopplöst efter deras argaste konkurrenter. Föråldrat och dant.
Alla bilar såg ut som lådor och såg faktiskt ut som kopior på och varianter av Volvo
740 från åttiotalet. Företaget hade mest varit upptaget med att överleva genom
att fusionera och storsatsa på SUV:ar, så personbilsuppstället var i något
eftersatt skick. Nåja, Chrysler är ett bilföretag som inte är rädd att kasta
all gammal design överbord och börja om på vitt papper. Till skillnad från
andra biltillverkare som ser till att behålla varumärkestärkande designelement
i decennier. Mercedes med dess stjärna och framljusuppsättning, BMW med
njurarna, Buick med sina venti ports, med flera tillhör de senare. Jag vet inte
vad som är bäst. Igenkännande är viktigt men också nyskapande i bilvärlden.
Chrysler Concorde [årsmodell 1993- 1997, första
generationen], full-size.
Det fanns bara en namnlös
utrustningsversion först. |
Boxar bort, svepande linjer fram
och den nya designen döptes till cab-forward. Cab-forward är egentligen inget
nytt begrepp. Det har ju funnits för lokomotiv och för lastbilar långt tidigare.
Cab-forward i Chryslers tappning innebar att hjulbasen förlängdes,
vindrutan sköts fram och mer utrymme skapades för kupén, allt insvept i vackra
långa linjer. Cab-forward var en succe och försäljningen sköt fart. Konkurrenterna
blev tagna på sängen, precis vad Chrysler ville. Cab-forward hängde sig kvar
ända till 2005 då den sista resten av designen försvann i rök och damm då nya
300C dök upp.
Först ut i denna nya sköna design
blev tre modeller, lyxiga Chrysler Concorde, sportiga och export inriktade
Eagle Vision som kom att heta Chrysler i förnamn i Sverige och budgetmodellen
Chrysler eller Dodge Intrepid, förnamnet berodde på marknaden. Bilen på bild är av
årsmodell 1993 eller 1994 och det är ju förstås Chrysler loggan som avslöjar
detta. Fortfarande sitter det strikta Chrysler pentagrammet på plats i fören. Ser
snyggt ut. Nästa årsmodell så kom den nuvarande retro loggan. Inte lika snygg.
Under huven en V6:a på 3,3 liter
som avgav sävliga 160 hk. Det blev bättre med motorerna längre fram. De första
åren kom modellen bara i en version och den var förstås välutrustad. Bilen på
bild är till synes ett välbevarat exemplar om än en aning sliten. Fina däck på
välvårdade fälgar med eleganta vita ringar. Men det som drar ned intrycket är
att ytrosten är på stark frammarsch runt om. Verkligen synd. Lite avskavd i
hörnen och lite bucklig är den också. Men fortfarande utstrålar den lyx och
värdighet. Bra så.
Detta är Cab-forward, i alla fall
enligt Chrysler:
Framskjuten sluttande vindruta och hjulen ut i hörnen för att skapa mer utrymme. |
Dock blev det lite trångt i motorutrymmet. |
Även breda bakar får garanterat plats. |
. . . och så lite mer marknadsföringsmaterial till sist:
(upphovsrätten till
broschyrmaterialet tillhör Chrysler)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar