tisdag 25 september 2012

Dubbelt upp Mercury Grand Marquis





Efter modellåret 1996 var Ford-koncernen ensam i marknadsnischen klassisk amerikansk sedan. En nisch icke att förakta då billiga Ford Crown Victoria, mellanmodellen Mercury Grand Marquis och lyxiga Lincoln Town Car årligen sålde väl över 200 000 bilar per år. Alla tre var de sista amerikanska sedanerna byggda på separat ram, bakhjulsdrift och med en voluminös V8:a fram. Ett pålitligt koncept som härskat oinskränkt i decennierna innan. I mitten av nittiotalet verkade den tiden vara över. Man kan ju fråga sig varför Ford fortsatte och alla andra gick över till mer modernare plattformar. Jag vet inte, kanske svaret är så enkelt att det tydligen fanns en marknad, marginalerna var goda och alla glada.

Mercury Grand Marquis [årsmodell: 1998 - 2002, tredje generationen], full-size.
Detta är en GS, GS varianten är inte lika  fin som GS, fast det är inget som syns. 
Grand Marquis var Mercurys storsäljare på slutet och det var dessvärre ganska symptomatiskt för detta lidande bilmärke. Föråldrad teknik och föråldrad kundbas. Mercury liksom klämdes ihjäl mellan Ford och Lincoln. De fick aldrig tillräckligt med egna resurser för att kunna förnya och specialisera sig tillräckligt. Dess saga var all år 2010.

LS varianten.
V8:an under huven fyllde upp 4,6 liter i slagvolym och presterade 215 hk, och det med enbart två ventiler per cylinder samt en enkel överliggande kamaxel. Vridmomentet var på 386 Nm. För att få ut allt detta krävdes dock dubbla utblås för avgaserna.


GS var snikvarianten och LS var den mer lyxiga versionen. I själva verket var det inte så mycket som skiljde.
. . . bakgrundsbelysning på spegeln i solskyddet, en liten klädsam längsgående stripe, läderklädd ratt, flera exteriör färger att välja på och några små saker till var det som tillkom för LS. Inte mycket, inte så mycket att grannarna kunde se att du köpte den mer påkostade LS. Så småningom så smälte GS ihop med LS och GS försvann. Man kan ju fundera varför de valde att ha utrustningsvarianterna så pass lika? 

Bilarna på bilderna ser bra lika ut och det är de, men den översta är en GS och den nedre är en LS.






Vi tittar också i det sparsmakade marknadsföringsmaterialet. Det behövdes tydligen inte så mycket till broschyr för att sälja Grand Marquis. Från modellåret 2000:





(Upphovsrätten till broschyrmaterialet tillhör Ford.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar