New Yorker hade varit toppmodellen
i Chryslers modellutbud så länge som någon kunde minnas. Ibland blev det lite
förvirrat då två olika modeller samtidigt bar namnet New Yorker, men vad gjorde
väl det. Mer märkligt är att det inarbetade modellnamnet New Yorker på slutet nesligt
degraderades ett snäpp och modellnamnet LHS blev top-of-the-line istället. Hur
kunde det hända?
Till modellåret 1993 gjord Chrysler
en kraftig uppryckning i det eftersatta personbilsprogrammet och tre nya
modeller kom ut på marknaden: Chrysler Concorde, Eagle Vision och Dodge
Intrepid, och det blev en stor succé. Modellerna banade vägen för den senare framgångsrika
300M modellen, fast det är en annan historia. De tre nya modellerna med sin nya
futuristiska design, av Chrysler kallad cab
forward, kanske inte tilltalade alla gamla trogna kunder så Chrysler beslöt
sig för att dra lite i plattformen och lanserade ett år senare de förlängda LHS
och nya New Yorker. De var designade i en betydligt mer konservativ anda i
klassiskt fyra dörrars sedanstuk. Troligen var New Yorker vid det här laget
förbrukat som modellnamn, i alla fall om marknadsfolket fick bestämma, och New
Yorker representerade mer de kraftigt fyrkantiga och föråldrade modellerna från
slutet av åttitotalet. Det som nu Chrysler tog ett stort steg ifrån i och med
cab forward. Jag tror att det är i det skenet man ska betrakta New Yorkers
degradering och avslutande 1996. LHS blev toppmodellen istället.
Chrysler LHS [årsmodell 1994 – 1997, första generationen],
full-size.
LHS blev Chryslers toppmodell
till slut. |
De andra bilarna fick ju heta
Concorde, Vision och Intrepid - varför fick den nya toppmodellen heta LHS? Ja, säg det. LHS är ju ett
beklämande dåligt modellnamn. Fantasilöst. LH kan härledas till det interna
namnet på teknikplattformen som första generationens cab forward bilar producerades med. Den kallades LH. Vad S står för
vet ingen. LHS, suck . . . Alla cab
forward bilar blev inte klockrena försäljningsframgångar. Vision fick
stryka på foten först, mycket beroende på att bilmärket Eagle misshandlades av
Chrysler. Intrepid sålde mycket bra, och Concorde och LHS får väl bedömas ha
gjort en halvhyfsad insats. Alla utom Vision fick därför förnyat förtroende i en
andra generation.
LHS var ju toppmodellen och det mesta var därför redan standard på
bilen. Där fanns: läderklädsel, läder på ratten, ABS och antisladdsystem,
kromat utblås där bak och aluminiumfälgar. Skillnaden mot New Yorker var inte så
stor. Den senare hade inte samma standardutrustning, men allt som fanns i LHS
fanns som tillval. New Yorker var till skillnad mot LHS sexsitsig med växelspak
på rattstången och mjukare fjädring. I Chryslers värld gjorde det LHS mer europeiska,
ja rakt av lite tyskt Mercedesliknande, och New Yorker blev helylle amerikansk.
Längsmonterad mellan framhjulen fanns en modern V6:a på 3,5
liter med 24 ventiler som presterade 214 hk och ett vrid på 300 Nm jämnt. Det är ju
inte helt fel. Bilarna på bilderna är från årsmodell 1995 eller senare eftersom
de har Chrysler nya logga på plats mitt i grillen. Båda är i godtagbart
bruksskick. Den vita bilen ser ut att vara i bättre skick än den röda. Framför
allt har den röda en plåtfälg monterat vänster bak och däcket behöver pumpas. Det
som riktigt dra ned intrycket på den röda bilen är att bakluckan har fått sig
en redig kyss och är intryckt. Kanske någon har varit arg och låtit det gå ut
över den oskyldiga bilen? Eller också är det en lyktstople som bekantat sig lite
väl närgånget.
Har börjat snegla just på en sån bil att ha som vinterbil...verkar helt ok och är nog "roligare" än en japps!! ;)
SvaraRaderaFinns Chrysler LHS at få tag på i Sverige? Jag tror att de gick att köpa mot beställning i Europa.
SvaraRaderaKul! Jag gillar LHS. De är stora och rymliga bilar. Framhjulsdrift och ofta ABS, samt tillräckligt med motor. Bra vinterbil m a o. Välutrustade är de också. De kallades för Chrysler Mercedes också. Det var det bästa Chrysler kunde bjuda på vid den tiden.
Japanare är såååå tråkiga.