Varför är bilen maskerad? Lugn, den
har bara ett frontskydd. Ett populärt tillbehör på den nordamerikanska
kontinenten. Utfört i vattenavvisande läderliknande vinyl och det skyddar effektivt
mot förorenande vägsmuts, mot salt, mot stenskott och mot alla dessa eländiga flygfän
som annars skulle skada eller kleta sig fast på motorhuven. De två utstickande
flärparna är aerodynamiska fiffigheter som ska pressa skyddet mot huven så att
det inte börjar flappa när det går undan och det gör det ju gärna med en Camaro.
Produkten heter Le Bra och skyddet kallas
för bra på engelska, BH på ren
svenska. Enkelt att montera eller ta av, allt enligt tillverkaren. Kanske det ja.
. . Tillverkaren påstår att det ser snyggt och sportigt ut också. Där håller jag
inte med om. Det ser inte bra ut alls. Det ser dessutom värre ut för bilar som har
mycket plåt i fronten, som till exempel Camaro, jämfört med bilar med en stor
grill. Skyddet skyddar nog, men den mer intressanta frågan är hur ser det ut
under BH:n efter många års kontinuerligt användande? Speciellt då bilen har röd
lack vilket kan ha lätt för att bli blekt. Det måste ju bli nyansskillnader.
Ta bort BH:n är min uppmaning. Det
ser ju inte klokt ut och i förlängningen måste det ju skada lacken.
Chevrolet Camaro [årsmodell. 1993 – 2002,
fjärde generationen], sports car.
Snikversionen, mest troligt. Lackad i Bright Red.
|
Under skyddet hittar vi en tidig årsmodell
av fjärde generationens Camaro. Det finns inte mycket andra beteckningar att gå
på så jag tror att det är en snikversion vi tittar på. Därför misstänker jag
att det blott finns en V6:a under huven. Den är i så fall på 3,4 liter och presterar
160 hk. Kanske inte jättesportigt, men lite sportigt ändå. Bilen väger ju inte
så mycket.
Vi tar oss en titt i 1993 års
bilbroschyr då nya Camaro lanserades:
(Upphovsrätten tillhör GM)
En bil höljd i dunkel, men lysena är tända som en julgran. |
Z28 var toppmodellen med feta V8:an. |
Basmodellen med den betydligt mer måttliga V6:an. |
En titt i cockpit från 1990-talet. Svart och murrigt, med skumt upplysta intsrument och knappar. Å andra sidan krävde inte bilkörningen någon GPS på den tiden. Föraren tittade mest ut genom rutan. |
Längst uppe till höger, alla fäders skräck, en glass på bilklädseln! Jämra ungar . . . Lugn, bara lugn, i en Camaro tvättas en glasfläck enkelt bort. |
Camaro från 1993 är inte allt för välutrustad från start . . . |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar