Ända fram till sjuttiotalet och även
en bra bit in i åttiotalet så fanns det en slags utstakad livstrappa för kunderna
till amerikanska bilar. Volymmärkena Chevrolet, Ford, Pontiac, Dodge och
Plymouth försörjde kunder in i prestigemärkena Buick, Chrysler, Mercury och
Oldsmobile. Blev man extra framgångsrik under sin jordevandring kanske man
kunde kröna sitt liv med lyxmärkena Lincoln, Imperial eller Cadillac, men det
var inte alla förunnat. Där en stor full-size sedan alltid var toppmodelen inom
respektive bilmärke. Kupéer var för unga människor eller gamla ungkarlar, och herrgårdsvagnar
för småbarnsfamiljer och fotbollsmammor. Sedaner - det var för riktiga män det.
Oldsmobile
Ninety Eight Regency Brougham [årsmodell: 1977 - 1984, nionde generationen], full-size.
Regency Brougham var toppversionen av prestigemodellen
98.
|
Bilen på bild är en 98:a som var
toppmodellen hos Oldsmobile och det är den mest fullutrustade, en Regency
Brougham med heltäckande vinyltak och med de karakteristiska operalamporna på
b-stolpen. Eftersom det är en Regency så har den elegant Cadillac-liknande halvtäckta
bakhjul också. Årsmodellen är 1983 eller 1984, det ser man på grillen. Under
den gigantiska motorhuven hittas en V8:a på fem liter jämnt. Nu är ju detta i
svallvågorna efter oljekriserna på sjuttiotalet så den presterade sorgligt
lite: 140 hk, trots fyra förgasare.
Bilen var lite inparkerad, milt sagt. Det blev till att klättra i buskarna . . .
Här syns tydligt opera lamps på b-stolpen. |
En person som i början av åttiotalet
unnade sig en ny Oldsmobile 98 Regency Brougham måste nog ha varit etablerad i
samhället och på god väg in i medelåldern. Mest troligt hade han en
akademiskutbildning, kanske var han framgångsrik tandläkare med egen praktik
downtown? Det vet vi inte, men vi vet med stor säkerhet att grannarna blev
stressade den dag han parkerade sin sprillans nya Olds på villauppfarten - how shall we keep up with the Johnsons?
Fast det var ett tag sedan nu då
bilen var ny. Nu ser den inte så ny längre och har säkert andra ägare också.
Det som mest iögonfallande är det aparta hjulsidorna. Till och med min mamma
kan se att de inte är original. Det passar bättre på en bil som framförs av
sutenörer och kopplare. Ta bort! Lacken hardessvärre mattats betydligt. Å andra sidan
sitter allt där det ska. Inga avskräckande bucklor eller sorgliga rostangrepp.
Bilen är kort sagt en slumrande pärla. Kanon bil mycket väl värd att vårdas för
framtiden.
Ur det rikhaltiga
bilbroschyrmaterialet saxar vi följande:
(taget från Oldsmobiles bilbroschyrer
från modell åren 1983 och 1984.)
Här står den - flaggskeppet, Regency Brougham. Finemang. |
För att framföra en Oldsmobile bör du vara civilingenjör. |
Den enklare Regency-modellen |
Välkommen in i Oldsmobile lounge - business coupé. |
Kolla in klockan -måste vara ett atomur! |
(Upphovsrätten
till broschyrmaterialet tillhör förstås GM)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar