Svepande cab-forward linjer anas under snötäcket. |
Plymouth Breeze [årsmodell 1996 – 2000, enda generationen], identifierad som en mid-size. Plymouth var Chryslerkoncernens lågprismärke och det märks på denna modell. Breeze kunde till exempel inte utrustas med V6:a, ej heller läderklädsel, eller något så pass banalt som aluminumfälgar. De dyrare koncernmodellerna Chrysler Cirrus och Dodge Stratus var direkta motsvarigheter. Trots detta så sålde Breeze i större volym än sina bilmärkeskusiner och dessutom under två års kortare tid eftersom Breeze avvecklades i förtid. Det blev därför bara en generation och ingen
facelift. Skälet till det är att Chrysler avvecklade Plymouth 2001. Plymouth hade länge klämts mellan Chrysler och Dodge. Dess utpräglade lågprisprofil och avsaknaden av egenutvecklade modeller urvattnade varumärket och minskad kundattraktionen. Märket
var faktiskt länge den ständiga trean efter Chevrolet och Ford, men det var länge sedan nu för redan under åttiotalet började det att peka nedåt. Därefter ett långt utdraget lidande och urholkning av varumärket. På slutet fanns det väl mest kvar av sentimentala skäl. När så sammanslagningen skedde med Daimler-Benz var dess öde fullbordat. I november 1999 meddelade de osentimentala tyskarna att Plymouth skulle avvecklas och upphöra 2001.
Breeze kom bara i en utrustningsnivå, en avskalad sådan. Bara det allra nödvändigaste, en stol att sitta på och en ratt att styra med, nja, så illa var det inte. Den hade samma utrustningsnivå som en basutrustad Dodge Stratus, fast den var dyrare. Breeze hade faktiskt luftkonditionering som standard och en hel del annat. Men fönsterna fick du allt veva upp själv. Då och då kom pigga utrustningspaket, ett sådant var Expresso, med kaffeinspirerad inredning (!). Modellen hade som standard en radfyra på 2,0 liter (132 hk/175 Nm) och från 1998 fanns en radfyra på 2,4 liter (150 hk/226 Nm) som tillval.
Breeze kom bara i en utrustningsnivå, en avskalad sådan. Bara det allra nödvändigaste, en stol att sitta på och en ratt att styra med, nja, så illa var det inte. Den hade samma utrustningsnivå som en basutrustad Dodge Stratus, fast den var dyrare. Breeze hade faktiskt luftkonditionering som standard och en hel del annat. Men fönsterna fick du allt veva upp själv. Då och då kom pigga utrustningspaket, ett sådant var Expresso, med kaffeinspirerad inredning (!). Modellen hade som standard en radfyra på 2,0 liter (132 hk/175 Nm) och från 1998 fanns en radfyra på 2,4 liter (150 hk/226 Nm) som tillval.
En av de sista. Plymouth lämnades oss 2001. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar