torsdag 29 december 2011

Mercury Cougar - kompakt sportkupé

Designidé måste hos Ford ha börjat med en rad halvcirklar på en servett, synd att ingen stoppade det.
Mercury Cougar [årsmodell: 1999 – 2002, åttonde och sista generationen]. Klassificerad som sports compact. Ett europeiskt öga tycker sig känna igen karossformerna, är det en uppklädd Ford Probe eller månne en Ford Puma? Släktskapet är dock snarare närmare Ford Puma, även om dimensionerna inte är lika. Det är inte samma bil, men samma koncept. Detta var den sista generationen Cougar och jämfört med övriga generationer blev den nedbantad till compact. Eran för stora sportkupéer hade ju börjat nå sitt slut. Jämför t ex med Chevrolet Monte Carlo och klassiska Ford Thunderbird. Modellen kom i en grundvariant som kunde kompletteras med ett Sport Package. Det innebar bland annat att fartspärren på modesta 185 km/h togs bort och att bilen utrustad med den stora motorn som kunde med medvind och manuell växellåda komma upp i autobahnfart, 217 km/h. Två motoralternativ: en radfyra på 2,0 liter som avgav beskedliga 125 hk, eller en V6:a på 2,5 liter som gav spänstiga 170 hk. Mercury är ett bilmärke som inte längre finns med oss. Det lades ned 2011 efter att ha fått konstgjord andning några år. Märket kom i kläm mellan volymmärket Ford och det mer luxuösa Lincoln. Grundproblemet var dålig finansiering som gjorde att Mercury inte orkade bredda kundbasen för att i längden bli tillräckligt lönsamma. Mercury Cougar var ett försök att förnya och bredda. Bland övriga samtida Mercury modeller märks den lönsamma Mercury Grand Marquis som vände sig till en helt annan kundgrupp. Gapet var för stort att övergapa för Mercury och Mercury-handlarna förstod sig inte på att sälja bilen. Bilmodellen riktade sig till unga och raska män och kvinnor, men de hittade aldrig till Mercurys försäljningshallar. Man kan ana sig till Mercurys marknadsavdelning desperata försök att få upp försäljningssiffrorna för från 2000 till 2002 så lanserades flera speciella editioner av bilen kallade Special Edition, Zn, C2, XR, 35th Anniversary, och Roush Edition. Allt andas viss förtvivlan.

Bilen på bilden är registrerad i Kalifornien på andra sidan kontinenten. Den ser ut att huttra lite i skuggan. Hur den har hamnat i Ontario kan man undra? Skicket är lite halvdant måste jag säga. Halva frontspoilern är borta och främre sidoskärmblinkersen hänger längs efter högersidan (syns ej på bild), å andra sidan är den tämligen rostfri. Fast det är ju inte så konstigt eftersom den kommer från sydväst. Bilen är tillverkad innan 2001 och den är utrustad med sportpaketet eftersom den har bromsskivor runt om. På bakluckan finns ett emblem med bokstaven V och siffran 6 som skvallrar om att 2,5 liters motorn gömmer sig under framhuven, är det sportpaket så är det sportpaket fullt ut, eller hur?

Spännande tidningsannons:
Upphovsrätten tillhör Ford.

3 kommentarer:

  1. Denna såldes även i Sverige, då som Ford Cougar. Motorbestyckningen var dock annorlunda här, en V6 på 2,5 liter som plockades från Mondeo. Effekten var samma som i USA; 170 hk.

    SvaraRadera
  2. Jag hade inte riktigt koll på att den även såldes i Sverige. Det kanske var därför jag kände igen den, jag hade sett den förut . . . Hade själv en Ford Mondeo en gång, men med fyra cylindrar.

    SvaraRadera
  3. Måste korrigera mig själv. V6:an är på 2,5 liter, och inget annat. Samma V6:a som i Mercury Mystique, och i Ford Mondeo. Duratec V6. Tack Biltrafik för att du gjorde mig uppmärksam på det.

    SvaraRadera