|
Designidé måste hos Ford ha börjat med en rad halvcirklar på en servett, synd att ingen stoppade det. |
Mercury Cougar [årsmodell: 1999 – 2002, åttonde och sista
generationen]. Klassificerad som
sports compact. Ett europeiskt öga tycker sig
känna igen karossformerna, är det en uppklädd Ford Probe eller månne en Ford
Puma? Släktskapet är dock snarare närmare Ford Puma, även om dimensionerna inte
är lika. Det är inte samma bil, men samma koncept. Detta var den sista generationen
Cougar och jämfört med övriga generationer blev den nedbantad till compact. Eran
för stora sportkupéer hade ju börjat nå sitt slut. Jämför t ex med
Chevrolet Monte Carlo och klassiska
Ford Thunderbird. Modellen kom i en grundvariant som
kunde kompletteras med ett Sport Package. Det innebar bland annat att
fartspärren på modesta
185
km/h togs bort och att bilen utrustad med den stora
motorn som kunde med medvind och manuell växellåda komma upp i autobahnfart,
217 km/h. Två
motoralternativ: en radfyra på
2,0 liter som avgav beskedliga 125 hk, eller en
V6:a på
2,5 liter
som gav spänstiga 170 hk. Mercury är ett bilmärke som inte längre finns med
oss. Det lades ned 2011 efter att ha fått konstgjord andning några år. Märket
kom i kläm mellan volymmärket Ford och det mer luxuösa Lincoln. Grundproblemet
var dålig finansiering som gjorde att Mercury inte orkade bredda kundbasen för
att i längden bli tillräckligt lönsamma. Mercury Cougar var ett försök att
förnya och bredda. Bland övriga samtida Mercury modeller märks den lönsamma
Mercury Grand Marquis som vände sig till en helt annan kundgrupp. Gapet var för
stort att övergapa för Mercury och Mercury-handlarna förstod sig inte på att
sälja bilen. Bilmodellen riktade sig till unga och raska män och kvinnor, men
de hittade aldrig till Mercurys försäljningshallar. Man kan ana sig till
Mercurys marknadsavdelning desperata försök att få upp försäljningssiffrorna
för från 2000 till 2002 så lanserades flera speciella editioner av bilen
kallade Special Edition, Zn, C2, XR, 35th Anniversary, och Roush Edition. Allt
andas viss förtvivlan.
Bilen på bilden är registrerad i Kalifornien på andra sidan
kontinenten. Den ser ut att huttra lite i skuggan. Hur den har hamnat i Ontario
kan man undra? Skicket är lite halvdant måste jag säga. Halva frontspoilern är
borta och främre sidoskärmblinkersen hänger längs efter högersidan (syns ej på
bild), å andra sidan är den tämligen rostfri. Fast det är ju inte så konstigt
eftersom den kommer från sydväst. Bilen är tillverkad innan 2001 och den är
utrustad med sportpaketet eftersom den har bromsskivor runt om. På bakluckan
finns ett emblem med bokstaven V och siffran 6 som skvallrar om att
2,5 liters motorn gömmer sig under framhuven, är det sportpaket så är det sportpaket fullt ut, eller hur?
Spännande tidningsannons:
|
Upphovsrätten tillhör Ford. |
Denna såldes även i Sverige, då som Ford Cougar. Motorbestyckningen var dock annorlunda här, en V6 på 2,5 liter som plockades från Mondeo. Effekten var samma som i USA; 170 hk.
SvaraRaderaJag hade inte riktigt koll på att den även såldes i Sverige. Det kanske var därför jag kände igen den, jag hade sett den förut . . . Hade själv en Ford Mondeo en gång, men med fyra cylindrar.
SvaraRaderaMåste korrigera mig själv. V6:an är på 2,5 liter, och inget annat. Samma V6:a som i Mercury Mystique, och i Ford Mondeo. Duratec V6. Tack Biltrafik för att du gjorde mig uppmärksam på det.
SvaraRadera