Här talar vi om en folkkär amerikanare,
Ford Mustang. En bil som de flesta känner till och som många skulle kunna tänka
sig köra omkring i, i alla fall då vädret är soligt och varmt. Ford Mustang har
inte varit en kontinuerlig framgångsaga. Det började bra, utomordentligt bra,
alla konkurrenter blev tagna på sängen i mitten av sextiotalet då den första
generationen kom och den skapade en alldeles egen marknad. Konkurrenterna
hakade på. Muskelbilseran kom, två oljekriser kom och gick och en bit in i
åttiotalet var Mustang som modell och som koncept urvattnat och förslitet. Ford tänkte
länge lägga ned modellen eller ersätta den med en framhjulsdriven mindre bil. Det
var ett velande hit och dit. Men det ville inte konsumenterna. Ford fick tänka
om och 1989 beslöt de sig för att fortsätta med Mustang. Tyvärr hade de eftersatt
utvecklingsarbetet under betänketiden så det dröjde ända till 1994 då en ny
generation, den fjärde generationen, av Mustang kom. Den kom som en befrielse
för föregångaren såg mer eller mindre ut som en biffigare Ford Escort. En
sorglig syn. Den fjärde generationen fick mer klassiska Mustangformer i sin
design. Framtiden såg genast muntrare ut.
Ford Mustang [årsmodell 1994 - 2004, fjärde
generationen], sports car.
|
Bilen med frontskyddet ser ut att
vara standard versionen av Mustang utan finesser eller extravaganser. Man
skulle lätt kunna tro att under motorhuven hittas snikmotorn en V6:a på 3,8
liter som presterade 145 - 150 hk. Men
där tar man fel, bilen har dubbla utblås bak och det indikerar V8:a minsann.
V8:an var på 5,0 liter och gav ifrån sig generösa 215 hk. Det var bättre upp. Bilen
ser dessutom ut att vara i trevligt bruksskick. Rejäla aluminiumfälgar och en
nätt liten sportvinge där bak. Bra så.
Läcker hood scoop för bättre andning. |
Till årsmodell 1999 så
underkastades Mustang en face-lift som låg i linje med Fords allmänt rådande
design koncept kallat New Edge. De samtida Ford Mondeo och Ford Ka är goda
representanter för denna design. I huvudsak så karaktäriserades den av mer hårdragna
konturer och lite kantigare former än tidigare. Skillnaden blev inte så stor för
Mustang eftersom man valde att behålla takets rundning. Bilen på bild är en GT
och då finns det pulver under huven. Under huven ruvar den moderna V8:an på 4,6
liter och den kunde prestera upp till 260 hk. Inte illa alls. Bilen är i cabriolet
utförande och det kan ju vara trevligt då det är sommar och ingen nederbörd. Nu
är det dock höst och vinter i vardande så det är bara att cabba upp.
Till allas glädje så kom det en ny generation
av Mustang till modellåret 2004 och den har en läcker och karaktärsfull retrofuturistisk
design som markerar släktskapet med tidigare framgångsrika generationer av
Mustang. Framgångssagan fortsätter.
Då höstlöven ligger på marken är det dags att cabba upp. |
Utdrag ur bilbroschyr:
Vi kan väl också titta i
bilbroschyren för modell året 1994 då den fjärde generationen lanserades.
(upphovsrätten ägs av Ford)
Galopperande pålle i fronten markerar Mustang. |
Ohämmad flirt med det förflutna - helt rätt i detta sammanhang! |
Musse-cockpit. |
En av få bilmodeller som nästan - i alla fall nästan snart - är lika snygg som originalet.
SvaraRaderaJa, den är läcker och den verkar också vara en succé. Jag ser många Mustanger på gatorna. En annan bil från nutiden med lite design från fornstora dagar är ju också Dodge Charger, i alla fall bakre delen flörtar med dåtiden.
SvaraRaderaCharger är också en fin bil och vi får inte glömma Camaro.
SvaraRaderaTack fö för en trevlig blogg :-)