tisdag 13 november 2012

Dubbelt upp Ford Mustang


Här talar vi om en folkkär amerikanare, Ford Mustang. En bil som de flesta känner till och som många skulle kunna tänka sig köra omkring i, i alla fall då vädret är soligt och varmt. Ford Mustang har inte varit en kontinuerlig framgångsaga. Det började bra, utomordentligt bra, alla konkurrenter blev tagna på sängen i mitten av sextiotalet då den första generationen kom och den skapade en alldeles egen marknad. Konkurrenterna hakade på. Muskelbilseran kom, två oljekriser kom och gick och en bit in i åttiotalet var Mustang som modell och som koncept urvattnat och förslitet. Ford tänkte länge lägga ned modellen eller ersätta den med en framhjulsdriven mindre bil. Det var ett velande hit och dit. Men det ville inte konsumenterna. Ford fick tänka om och 1989 beslöt de sig för att fortsätta med Mustang. Tyvärr hade de eftersatt utvecklingsarbetet under betänketiden så det dröjde ända till 1994 då en ny generation, den fjärde generationen, av Mustang kom. Den kom som en befrielse för föregångaren såg mer eller mindre ut som en biffigare Ford Escort. En sorglig syn. Den fjärde generationen fick mer klassiska Mustangformer i sin design. Framtiden såg genast muntrare ut.
Ford Mustang [årsmodell 1994 - 2004, fjärde generationen], sports car.

 Bilarna på bild är den fjärde generationen, först visas bilder på en Mustang innan face-lift och sedan bilder på en Mustang efter 1999 års face-lift. Ser ni någon skillnad? Det är lite svårt kanske för den första bilen har extrautrustats med ett omfattande frontskydd i läderliknande vinyl. Ett inte allt för ovanligt tillbehör i Kanada. Det är mycket salt och flygfän på vägarna. Hur som helst, snyggt blir det inte. Dessutom så är det tveksamt att ha på dessa skydd år ut och år in då fukt samlas, rost bildas och till sist ser det värre ut än om den inte haft detta skydd. Det sitter också två aerodynamiska klaffar på skyddet så att inte hela härligheten ska börja flappa vid höghastighetskörning.

Bilen med frontskyddet ser ut att vara standard versionen av Mustang utan finesser eller extravaganser. Man skulle lätt kunna tro att under motorhuven hittas snikmotorn en V6:a på 3,8 liter som presterade 145  - 150 hk. Men där tar man fel, bilen har dubbla utblås bak och det indikerar V8:a minsann. V8:an var på 5,0 liter och gav ifrån sig generösa 215 hk. Det var bättre upp. Bilen ser dessutom ut att vara i trevligt bruksskick. Rejäla aluminiumfälgar och en nätt liten sportvinge där bak. Bra så.

Läcker hood scoop  för bättre andning.
Till årsmodell 1999 så underkastades Mustang en face-lift som låg i linje med Fords allmänt rådande design koncept kallat New Edge. De samtida Ford Mondeo och Ford Ka är goda representanter för denna design. I huvudsak så karaktäriserades den av mer hårdragna konturer och lite kantigare former än tidigare. Skillnaden blev inte så stor för Mustang eftersom man valde att behålla takets rundning. Bilen på bild är en GT och då finns det pulver under huven. Under huven ruvar den moderna V8:an på 4,6 liter och den kunde prestera upp till 260 hk. Inte illa alls. Bilen är i cabriolet utförande och det kan ju vara trevligt då det är sommar och ingen nederbörd. Nu är det dock höst och vinter i vardande så det är bara att cabba upp.

Till allas glädje så kom det en ny generation av Mustang till modellåret 2004 och den har en läcker och karaktärsfull retrofuturistisk design som markerar släktskapet med tidigare framgångsrika generationer av Mustang. Framgångssagan fortsätter.

Då höstlöven ligger på marken är det dags att cabba upp.

Utdrag ur bilbroschyr:
Vi kan väl också titta i bilbroschyren för modell året 1994 då den fjärde generationen lanserades.
(upphovsrätten ägs av Ford)



Galopperande pålle i fronten markerar Mustang.

Ohämmad flirt med det förflutna - helt rätt i detta sammanhang!

Musse-cockpit.


3 kommentarer:

  1. En av få bilmodeller som nästan - i alla fall nästan snart - är lika snygg som originalet.

    SvaraRadera
  2. Ja, den är läcker och den verkar också vara en succé. Jag ser många Mustanger på gatorna. En annan bil från nutiden med lite design från fornstora dagar är ju också Dodge Charger, i alla fall bakre delen flörtar med dåtiden.

    SvaraRadera
  3. Charger är också en fin bil och vi får inte glömma Camaro.

    Tack fö för en trevlig blogg :-)

    SvaraRadera