tisdag 30 oktober 2012

Farväl till Buick Riviera




Om man sluter sina ögon och googlar i sitt inre samtidigt som man tänker Riviera då dyker bländande bilder upp i det inre av den outsägligt vackra Buick Riviera från början av sextiotalet. Den första generationen. Även om den så kallade boattail varianten från början av sjuttiotalet var ganska läcker den också. Uppvaknandet blir desto bryskare då man får ögona på en mer nutida Buick Riviera, sista generationen dessutom. En sorglig syn.

Konceptet personal luxury car uppstod på femtiotalet då Ford Thunderbird växte till sig i dimension och blev bekvämt fyrsitsig. GM kontrade med Buick Riviera - succe, Oldsmobile med Toronado - banbrytande och Cadillac hade sedan tidigare Eldorado - exklusivt, samt lite senare kom Chrysler med sin Cordoba - bortglömd numera, nåja.  Personal luxury car var en bil i samma storlek som en full-size sedan men i lyxigt kupéutförande. En bil avsedd för en person, inte en familjebil, inte bil att dela med hustrun utan en bil bara för dig. I mitten av nittiotalet hade marknaden för dessa bilar krympt ihop till nästan ingenting. På samma sätt som den klassiska amerikanska full-size sedanen tacklade av och modellerna utvecklades in i mindre men modernare plattformar så gick personal luxury car samma väg. Tillverkningssiffrorna talar sitt tydliga språk: 1995 - 41 422 bilar (fortfarande hysat), 1996 - 18 036 bilar, 1997 - 18 827, 1998 - 10 953 och sista modellåret - 2 156 bilar. Att jämföra med toppåret 1985 då knappt 65 000 bilar såldes. Thunderbird upphörde 1997 och Eldorado höll ut till årsmodell 2002. Sedan var det slut.
Buick Riviera [årsmodell 1995 - 1999, åttonde och sista generationen], personal luxury car
 Sista generationens Riviera hade en V6:a på 3,8 liter under huven. Om den var turboladdad så presterade den upp emot 240 hk annars fick man nöja sig med 205 hk. Välutrustad förstås, läderklädsel, ädelträ, el-säten och annat elektriskt, men vid det här laget var modellen inte utrustad med några speciella märkligheter eller överdåd som var vanligt tidigare. Den gav ett ganska slätt intryck.



Vi tittar i försäljningsbroschyren för sista modell året - 1999:
Jag tytcker nog att broschyren är mer lyckad än bilen . . .


Vid den här tiden fanns det inte så mycket kvar än historia. referenser tillbaka till bättre dagar.






Till sist får vi väl jämföra först ut med sist ut:

Det var verkligen bättre förr.
(Upphovsrätten till broschyrmaterialet ovan tillhör GM)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar